BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Dayanak
Amaç ve kapsam
MADDE 1 - (1) Bu Yönergenin amacı, Tarım ve Orman Bakanlığı merkez teşkilatında
yer alan hizmet birimlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 - (1) Bu Yönerge, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
508 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
ON YEDİNCİ BÖLÜM
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Stratejik Yönetim ve Kurumsal Performans Daire Başkanlığı
MADDE 85 - (1) Stratejik Yönetim Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlığın orta ve uzun vadeli strateji ve politikalarını belirlemek üzere gerekli
çalışmaları yapmak ve stratejik plan hazırlamak.
b) Bakanlık stratejik planlama çalışmalarına yönelik bir hazırlık programı oluşturmak,
stratejik planlama sürecinde ihtiyaç duyulacak eğitim ve danışmanlık hizmetlerini vermek veya
verilmesini sağlamak.
c) Bakanlık çalışanlarının faaliyet çıktılarının ölçümlendiği bireysel performans
düzeylerinin kurumsal faaliyetlerin başarısına nasıl ve ne şekilde yansıtılacağına yönelik
yöntem ve kriterleri belirlemek, bütünleşik performans yönetim sistemini kurmak ve
sürdürülebilirliğini sağlamak.
ç) Bütünleşik performans yönetim sisteminin uygulanmasını, çıktılarının izlenmesini,
sürdürülebilirliğini ve sonuçlarının Bakanlık ve birimleri tarafından değerlendirilebilir şekilde
raporlanmasını sağlamak.
d) Üst politika belgelerinde, Bakanlık sorumluluğunda bulunan eylemleri koordine
etmek, uygulamaları izlemek.
e) Harcama birimleri tarafından hazırlanan birim faaliyet raporlarını da esas alarak
Bakanlık faaliyet raporunu hazırlamak.
f) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet ve ürünleri etkileyecek iç ve dış
faktörleri incelemek.
g) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Yönetim Bilgi Sistemleri ve İstatistik Daire Başkanlığı MADDE 86 - (1) Yönetim Bilgi Sistemleri ve İstatistik Daire Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a) Yönetim bilgi sisteminin kurulması ve geliştirilmesi çalışmalarını, ilgili birimlerle
işbirliği içinde yürütmek.
b) İstatistikî kayıt ve kalite kontrol işlemlerini yapmak.
c) Yönetimin ihtiyacı olan bilginin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini ilgili
birimlerle işbirliği içinde sağlamak.
ç) Veri tabanlarını kullanarak, ilgili birimlere hızlı bilgi akışını sağlamak.
d) Veri analizi ve karar destek sistemleri kurmak ve işletilmesini sağlamak.
e) Yöneticilerin ihtiyaç duyduğu raporları, dinamik raporlama sistemleriyle üretmek ve
sunmak.
f) Yönetişim ve raporlama sistemlerinin iyileştirme ve teknik geliştirmelerinin
yapılmasını sağlamak.
g) İstatistiklere ve raporlamalara ilişkin veri standartlarını oluşturmak.
ğ) İstatistik alt yapısının geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
h) Bakanlık faaliyetleri ile ilgili verileri Bakanlık bilişim politika ve altyapısına uygun
olarak ilgili birimlerden toplamak, gelen verileri birleştirmek, değerlendirmek ve istatistiklerin
oluşturulmasını sağlamak.
ı) Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ile işbirliği halinde verilerin üretilmesini ve
sunulmasını sağlamak.
i) Resmi İstatistik Programı ile ilgili iş ve işlemleri yapmak.
j) Ulusal ve uluslararası kurumlar ile işbirliği içerisinde veri akışını sağlamak.
k) Bakanlığa intikal eden soru önergelerinin cevaplandırılmasına ilişkin çalışmaları
ilgili birimlerle koordinasyon içerisinde yapmak.
l) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
İç Kontrol Daire Başkanlığı
MADDE 87 - (1) İç Kontrol Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) İç kontrol sisteminin kurulması, standartlarının hazırlanması, uygulanması ve
geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak.
b) Bakanlığın görev alanına ilişkin konularda standartlar hazırlamak.
c) Bakanlığın belirlenmiş amaçları ile sonuçları arasında iç kontrol uygulamalarıyla
tespit edilen farklılığı giderici ve etkinliği artırıcı tedbirler önermek.
ç) Bakanlık bünyesinde Kurumsal Risk Yönetimi'nin modellenmesi ve uygulanması ile
ilgili çalışmaları yürütmek.
d) Kurumsal Risk Yönetimi kapsamında Bakanlığın görev alanına giren konularda iç ve
dış risklerin belirlenmesini, ölçümlenmesini, risklere karşı alınacak kontrol tedbirlerinin
tanımlanmasını ve bu sayede oluşturulan risk envanteriyle uyumlu risk eylem planı hazırlama
ve sonuçlarını izleme değerlendirme çalışmalarını koordine etmek.
e) Bakanlık bünyesinde risk kültürünün yaygınlaştırılması çalışmalarını yürütmek.
f) Bakanlığın kurumsal iş süreçlerinin haritalanması ve süreç parametrelerinin
tanımlanması aşamasında ilgili daire başkanlığı ile koordineli çalışarak süreç haritalarının risk
ve kontrol noktalarının belirlenmesini; kalite iyileştirme çalışmalarını destekleyecek şekilde
izlenmesi ve değerlendirilmesine yönelik analiz ve takip sistemlerini kurmak ve yürütmek.
g) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Mali Yönetim Daire Başkanlığı
MADDE 88 - (1) Mali Yönetim Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlığın ön mali kontrol çalışmalarını yürütmek, ön mali kontrole tabi tutulacak
mali karar ve işlemlerin belirlenmesine yönelik çalışmalar yapmak.
b) Bakanlık mali süreçlerinin ilgili mevzuat ve genel prensipler doğrultusunda
incelenerek, olası hatalar ortaya çıkmadan önce engellenmesine yönelik önleyici izleme ve
gözden geçirme çalışmalarını sistematik bir şekilde yürütmek.
c) İç ve dış denetim raporlarını izlemek, değerlendirmek; kamu idare hesapları ve mali
raporlama kapsamında defter, mali tablo, belge ve bilgilerin hazırlanması, ilgili kurumlara
gönderilmesi ve kamuoyuna duyurulmasına ilişkin iş ve işlemleri yapmak.
ç) İlgili mevzuat çerçevesinde; Bakanlık gelirlerini tahakkuk ettirmek, gelir ve
alacaklarının takip ve tahsil işlemlerini yürütmek.
d) Mali kanunlar ve diğer ilgili mevzuatın uygulanması konusunda üst yöneticilere ve
harcama yetkililerine gerekli bilgileri sağlamak ve danışmanlık yapmak.
e) Mevzuat çalışmalarına ilişkin olarak etki analizi çerçevesinde oluşabilecek mali
yükün hesaplanarak politika belgeleri ve bütçe açısından değerlendirme çalışmalarını
yürütmek.
f) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Bütçe Daire Başkanlığı
MADDE 89 - (1) Bütçe Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlık bütçesini, stratejik plan ve yıllık performans programına uygun olarak ilgili
birimlerle işbirliği halinde hazırlamak ve Bakanlık faaliyetlerinin bunlara uygunluğunu izlemek
ve değerlendirmek.
b) Mevzuatı uyarınca belirlenecek bütçe ilke ve esasları çerçevesinde, Bakanlık ayrıntılı
harcama programını ilgili birimlerle işbirliği halinde hazırlamak ve hizmet gereksinimlerini
dikkate alarak ödeneğin ilgili birimlere gönderilmesini sağlamak.
c) Bütçe kayıtlarını tutmak, bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin verileri toplamak ve
değerlendirmek.
ç) Bütçe kesin hesabı ve mali istatistikleri hazırlamak.
d) Bakanlığın kullanımında bulunan taşınır ve taşınmazlara ilişkin icmal cetvellerini
düzenlemek.
e) Bakanlık yatırım programının hazırlanmasını koordine etmek, uygulama sonuçlarını
izlemek ve yıllık yatırım değerlendirme raporunu hazırlamak.
f) Bakanlık performans programını ilgili birimlerle işbirliği halinde hazırlamak ve
sonuçlarının konsolide edilmesi çalışmalarını yürütmek.
g) Bakanlığın, diğer idareler nezdinde takibi gereken bütçe ile ilgili iş ve işlemlerini
yürütmek.
ğ) Bütçe uygulamaları konusunda üst yöneticiye ve harcama yetkililerine gerekli
bilgileri sağlamak ve danışmanlık yapmak.
h) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Proje ve Yatırım Yönetimi Daire Başkanlığı
MADDE 90 - (1) Proje ve Yatırım Yönetimi Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Kaynakların etkin, etkili ve verimli kullanılmasını sağlayacak Bakanlık yatırım
politikalarının oluşturulmasını koordine etmek.
b) Bakanlık yatırım politikaları doğrultusunda Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ile
bağlı ve ilgili kuruluşların devam eden ve yeni projelerini/yatırımlarını değerlendirmek, bunlara
ilişkin analiz ve araştırmalar yapmak veya yaptırmak, hazırlanacak raporlarla Bakanlığın ilgili
birimlerini yönlendirmek.
c) Bakanlık, bağlı ve ilgili kuruluşların yatırımlarının finansmanı için alternatif
modeller üzerinde çalışmalar yapmak veya yaptırmak, kamu-özel işbirliği projelerini analiz
etmek.
ç) Proje yönetim gündeminde yer alan ve geçmişte yer almış olan eski ve güncel tüm
proje verilerinin aktif ve verimli bir şekilde takibini sağlamak, kütüphane verisine ulaşmayı,
araştırmayı ve raporlamayı mümkün kılan proje yönetim yazılımlarını sürdürülebilir kılmak.
d) Görev alanına giren konularda gerek duyulan çalışma grupları, komisyon gibi
organların oluşturulmasını koordine etmek, oluşturulan organların sekretaryasını yürütmek.
e) Görev alanına giren konularda, ilgili kurum ve kuruluşlar ile işbirliği yapmak.
f) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşların projelerine veya
yatırımlarına ilişkin bütçe, fon, döner sermaye, hibe, kredi ve benzeri finansman kaynaklarına
ilişkin nakdi ve fiziki gerçekleşmeleri takip etmek.
g) Tarım sektörüne yatırım yapmak isteyen ulusal ve uluslararası yatırımcılara
ülkemizdeki fırsat ve imkânlar, sağlanan destekler ve teşvikler hakkında bilgi vererek yol
göstermek, rehberlik etmek, gerektiğinde irtibat noktalarına veya ilgili kurumlara
yönlendirmek.
ğ) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Stratejik Pazarlama Daire Başkanlığı
MADDE 91 - (1) Stratejik Pazarlama Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Tarım ve orman ürünleri ile ilgili pazar araştırmaları yaparak/yaptırarak, pazarlama
strateji, hedef ve planlarının belirlenmesine ve geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
b) Tarım ve orman ürünlerinin pazarlanmasına yönelik tüketici eğilimlerini izleyerek,
üretimi yönlendirme çalışmaları yapmak.
c) Tarım ve orman ürünlerinin, yurt içi ve yurt dışı pazarlama imkânlarını araştırmak,
tanıtımını sağlamaya yönelik etkinlikleri desteklemek, görsel ve yazılı basın ile işbirliğini
sağlamak.
ç) Tarım ve orman ürünlerinin pazarlanması ile ilgili yurt içi ve yurt dışı kurum ve
kuruluşlarla işbirliği yapmak.
d) Bakanlık faaliyet alanlarında, hedef kitlelere yönelik iletişim ihtiyacını yazılı ve
görsel iletişim kanallarında karşılamak üzere, yazılı ve görsel iletişim materyalinin üretilmesini
ve yayınlanmasını ilgili hizmet birimleri ile koordineli olarak sağlamak.
e) Bakanlığın faaliyet alanlarında üretilen ürünlerin yurtiçi ve yurtdışında
pazarlanabilmesine yönelik marka yönetimi faaliyetlerini koordine etmek.
f) Tarım ve orman ürünlerine yönelik coğrafi işaretlerle ilgili veri tabanı oluşturma,
sektörü bilgilendirme, ürün ve alan belirleme ve izinlendirme ile ilgili Türk Patent ve Marka
Kurumu ile koordineli çalışmalar yapmak ve yaptırmak.
g) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
İdari İşler ve Koordinasyon Daire Başkanlığı
MADDE 92 - (1) Koordinasyon ve İdari İşler Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlık birimlerinin doğrudan sorumlu olduğu görevleri dışında kalan ve
koordinasyon gerektiren çalışmaları ilgili birimlerle işbirliği içinde yürütmek.
b) Bakanlık koordinasyon toplantıları ile ilgili birimlerin kendi bünyesinde yapacakları
dışında kalan sektör toplantılarının düzenlenmesi, raporlanması, izleme ve değerlendirilmesi
çalışmalarını yürütmek.
c) Başkanlık içi koordinasyonu sağlamak.
ç) Başkanlık bütçesi ile ilgili tenkis, ödenek gönderme, ödeme emri işlemlerini yapmak
ve yıllık kesin hesap kanun teklifine ilişkin bilgileri hazırlamak ve ilgili birime iletmek.
d) Başkanlık personelinin özlük işlemlerini yürütmek.
e) Başkanlığa ait evrak ve arşiv hizmetlerini yürütmek.
f) Başkanlığa ait fiziki yapıların bakım ve onarım hizmetlerini yapmak.
g) Başkanlığın ihtiyaçlarını tespit etmek, gerekli araç, gereç ve malzemenin temini için
satın alma dahil gerekli çalışmaları yapmak.
ğ) Başkanlık emrindeki hizmet taşıtlarının, ihtiyaca göre tahsis, kullanım ve kontrolünü
yapmak.
h) Başkanlığa gelen bilgi edinme başvurularına ilişkin Başkanlık içi koordinasyonu
sağlayarak ilgililere cevap vermek.
ı) Başkanlığın sivil savunma hizmetlerini ilgili mevzuat çerçevesinde yürütülmesini
koordine etmek.
i) Başkanlığın taşınır mal işlemlerini yürütmek.
j) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak