T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı

TAŞKIN YÖNETİM PLANLARI İLE KRİZ YÖNETİMİ YERİNE RİSK YÖNETİMİ SAĞLANIYOR

Yayın Tarihi : 8.06.2023

Su Yönetimi Genel Müdürü Sayın Afire SEVER,  Bakanlığımız koordinasyonunda Su Yönetimi Genel Müdürlüğü uhdesinde kurulan “Taşkın Tahmini ve Erken Uyarı Merkezi (TATUM)"ni ziyaret etti.

 Genel Müdürümüz Sayın SEVER tarafından gerçekleştirilen ziyaret kapsamında taşkınlar ile ilgili genel değerlendirme yapıldı.


Taşkın oluşturabilecek unsurların anlık olarak izlendiği TATUM sayesinde 72 saat öncesinden tahmin edilen yağışların taşkın oluşturup oluşturmayacağı belirlenerek taşkın riski tespit edilmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşlarla gerekli uyarılar paylaşılıyor. Böylece taşkın öncesinde verilecek uyarılar sonucu alınacak tedbirlerle can ve mal kayıplarının önlenmesi ya da en aza indirilmesi hedefleniyor.

Ülkemizde iklim değişikliğinin etkisi ile kısa süreli fakat şiddetli sağanak yağış görülen günlerin sayısındaki artış ile ani oluşan taşkınlarda önemli artışların olacağı öngörülmektedir. Yalnızca fiziksel değil sosyal, ekonomik ve çevresel olmak üzere birçok boyutta olumsuz etkilere sahip olan taşkın olaylarının etkilerini en aza indirebilmek için taşkın yönetiminde kriz yönetimi anlayışından risk yönetimi" anlayışına geçilmesi gerekiyor.

Bu kapsamda Su Yönetimi Genel Müdürlüğü tarafından suyun yayılım ve derinliğini gösteren Taşkın Tehlike Haritaları ve tehlikenin risk açısından sınıflandırılmasının yapılarak gösterildiği Taşkın Risk Haritaları hazırlanarak riskin önlenebilmesi maksadıyla alınması gereken tedbirler ve tedbirlerden sorumlu kurumların belirlendiği Taşkın Yönetim Planları hazırlanıyor.

Genel Müdürlüğümüz tarafından gerçekleştirilen çalışmalar neticesinde ülkemizde 24 havzada tamamlanan Taşkın Yönetim Planları yaşanan taşkınların koordine edilmesi ve yönetilmesi açısından büyük önem taşıyor.


 Taşkın ve Kent Seli

Ülkemizde giderek daha büyük bir sorun haline gelen taşkınları, bir akarsuyun sadece bir kısmının değil de havzasının tamamını bir bütün olarak ele alıp kollarıyla birlikte değerlendirmek suretiyle havza ölçeğinde etkili bir şekilde yönetmek mümkündür.

 Ayrıca yaşanabilecek taşkınları önlemek ve zamanında müdahalede bulunmak için sık sık karıştırılan ve bazı zamanlar birbiri yerine adlandırılan taşkın ve kent sellerini tanımlamak gerekir.

 Taşkın: Bir akarsuyun çeşitli sebeplerle yatağından taşması veya şehir kanalizasyon şebekelerinden kaynaklananlar hariç olmak üzere normal şartlar altında kuru olan bir alanın geçici olarak sularla kaplanması olayıdır.

Kent Seli: Yerleşim yerlerinde, kanalizasyonlar gibi drenaj sistemlerinin kapasitesini aşan yağışlar sebebiyle suyun drene olamaması yerleşim yerini su altında bırakması olayıdır.

​Taşkın Risk Yönetimi ise taşkın riski taşıyan yerlerin belirlenerek önceden tedbirlerin alınması ve muhtemel bir taşkının afet boyutuna ulaşmasının önlenmesidir.

​Bu çerçevede havzadaki taşkın riskinin asgari seviyelere indirilmesi maksadıyla hazırlanmış olan taşkın yönetim planlarında yer alan tedbirlerin kurum ve kuruluşlar tarafından titizlikle uygulanması gerekmektedir.​

 

Kastamonu İli Bozkurt İlçesinde Yaşanacak İkinci Bir Afet Önlendi

Genel Müdürlüğümüz tarafından hazırlanan Batı Karadeniz Havzası Taşkın Yönetim Planı kapsamında Kastamonu ili Bozkurt İlçesi ile ilgili belirlenmiş olan tedbirlerin hayata geçirilmesi ile 05 Haziran 2023 tarihinde yoğun yağış sebebiyle yaşanan taşkının afet boyutuna ulaşmasının önüne geçildi. 


       

​19 havzada tamamlanan Taşkın Yönetim Planları kapsamında belirlenen tedbirlerin uygulama maliyeti yaklaşık 74 milyar TL (kamulaştırma hariç) olup bu tedbirlerin uygulanması ile önlenecek ekonomik zarar yaklaşık 244 milyar TL'dir. (kalan 5 havza güncelleme çalışmaları kapsamında dahil edilecektir).

Tedbirlerin uygulanması halinde muhtemel taşkınlarda oluşacak ekonomik zararın %70'i önlenmiş olacak. 

Havza
Tedbir Sayısı

Tedbir Maliyeti (TL) (2023)

(Kamulaştırma Hariç)

Önlenebilecek Ekonomik Zarar (TL) (2023)
Doğu Karadeniz6474.296.783.173 16.368.949.392
Çoruh1331.042.921.9931.787.225.468
Aras117273.756.628,721.081.685.662,79
Batı Akdeniz4502.852.880.925 13.089.238.689
Burdur67229.173.673 670.461.527
Büyük Menderes2671.952.081.756 12.578.608.610
Akarçay109151.088.841 5.187.347.255
Gediz2461.272.919.072 10.460.651.288
Kuzey Ege248
1.783.138.919 8.175.687.644
Küçük Menderes2481.699.547.621 10.035.635.869
Batı Karadeniz2391.385.037.921 9.317.069.334
Doğu Akdeniz2544.458.415.963 16.843.247.077
Fırat - Dicle HavzasıFırat Alt Havzası2928.677.234.296 6.818.684.704
Dicle Alt Havzası6941.461.590.914 8.765.154.704
Kızılırmak4654.417.777.913 22.847.744.208
Van Gölü2161.049.221.414 3.736.754.586
Konya3963.203.700.789 31.442.154.898
Seyhan3151.726.828.560 8.432.607.779
Asi3811.000.179.128 10.892.003.852
Marmara111230.924.449.32545.204.274.861
Toplam689673.858.728.824243.735.187.409