A. SİGORTA KAPSAMINA AİT SORULAR VE CEVAPLARI
1. Soru: Devlet Destekli Tarım Sigortası branşları nelerdir?
Cevap: Devlet Destekli Tarım Sigortaları, aşağıdaki branşlarda faaliyet göstermektedir:
• Bitkisel Ürün Sigortası
- Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortası
• Sera Sigortası
• Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası
• Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası
• Kümes Hayvanları Hayat Sigortası
• Su Ürünleri Hayat Sigortası
• Arıcılık Sigortası
2. Soru: Bitkisel Ürün Sigortası kapsamında meyveler hangi risklere karşı sigortalanabilmektedir?
Cevap: Dolu ana riski ile birlikte fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem, sel ve su baskını ek risklerinin neden olduğu miktar kaybı ile dolu riskinin sebep olduğu kalite kaybı,
İsteğe bağlı olarak;
- Don riskinin yaş meyvelerde neden olduğu miktar kaybı,
- Meyve bahçeleri ile bağlarda dolu ağı, örtü ve destek (telli terbiye) sistemleri ile bu sistemlerin altında bulunan ürünler için dolu ağırlığı ve taşıt çarpması riskleri,
- Dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını risklerinin, salamuralık yaprak üretimi yapılan asmaların yapraklarında neden olduğu miktar kaybı,
- Kiraz, incir ve üzüm ürünlerinde yağmur riski,
- Yaban domuzunun çilekte neden olduğu miktar kaybı,
- Sıcak havanın, altıntop, limon, mandalina, portakal ürünlerinde çiçeklenme, meyve tutumu ve küçük meyve dönemlerinde kuruma, dökülme; üzümlerde ise çiçeklenme ve tane bağlama dönemlerinde salkımlarda tane tutumunun gerçekleşmemesi ve tanede büyümenin durması, kuruması ve dökülmesi şeklinde neden olduğu miktar kaybı,
güvence altına alınmaktadır.
3. Soru: Bitkisel Ürün Sigortası kapsamında ağaç / fidan hangi risklere karşı sigortalanabilmektedir?
Cevap:
- Ekonomik olarak verime yatmış meyve ağaçları, çay, asmaların kendileri ile fidanlarında ve süs bitkisi fidanında, dolu, fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem, sel ve su baskını, taşıt çarpması, kar ağırlığı risklerinin, üründen bağımsız olarak neden olduğu tam hasarlar,
- Dolu ağı ve örtü ile destek (telli terbiye) sistemleri üzerinde biriken dolunun, gerek ağırlığı, gerekse kayması ve/veya düşmesi nedeniyle, meyve ağaçları ve asmaların kendileri ile fidanlarında meydana gelen zararları,
- Yaban domuzunun sadece fidanlara verdiği zararlar, sigorta ettirilebilir.
4. Soru: Bitkisel Ürün Sigortası kapsamında tarla ürünleri, sebzeler ve kesme çiçekler hangi risklere karşı sigortalanabilmektedir?
Cevap:
- Tarla ürünleri, sebzeler ve kesme çiçekler "dolu, fırtına, hortum, yangın, heyelan ve deprem ile sel ve su baskını" risklerinin neden olduğu miktar kaybına; sebze ve kesme çiçekler, dolu riskinin neden olduğu kalite kaybına karşı sigortalanabilmektedir.
- Tarla ürünlerinde, sebzelerde ve çilekte yaban domuzunun neden olduğu miktar kaybı,
- Kuşların, Ayçiçeği (Yağlık), Ayçiçeği (Çerezlik) ürünleri ile Ayçiçeği (Sertifikalı Tohumluk) ürününün olgunlaşma ve hasat döneminde tabla üzerindeki tohumları yemesi suretiyle ortaya çıkan miktar kaybı,
- Yağmur riskinin, Pamuk ve Pamuk (Sertifikalı Tohumluk) ürününde kozaların açılmasından itibaren hasada kadar olan dönemde, açılmış kozalarda neden olduğu miktar kaybı,
Ayrıca; isteğe bağlı olarak,
- Dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını risklerinin, arpa, buğday, çavdar, tritikale ve yulaf ürünleri ile bu ürünlerin sertifikalı tohumluklarının sap kısmında neden olduğu miktar kaybı,
- Yağ gülünde don teminatı,
güvence altına alınmaktadır.
5. Soru: Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortasının kapsamı nedir?
Cevap: Bu sigorta ile; kuru tarım alanlarında yetiştirilen buğday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale, nohut, kırmızı mercimek ve yeşil mercimek ürünleri ile bu ürünlerin sertifikalı tohumluklarında, dolu paketi dışındaki; kuraklık, don, sıcak rüzgar, sıcak hava dalgası, aşırı nem, aşırı yağış risklerinden kaynaklı verim azalışları ile isteğe bağlı olarak; buğday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale, ürünleri ile bunların sertifikalı tohumluk ürünlerinin sap kısmı, teminat kapsamına alınmaktadır.
6. Soru: Sera Sigortasının kapsamı nedir?
Cevap: Seralar risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre dolu, deprem, taşıt çarpması ile fırtına, hortum, yangın, heyelan, sel ve su baskını, kar ve dolu ağırlığı risklerinden kaynaklı; bitkisel ürünlerde meydana gelen miktar kayıpları ile sera konstrüksiyonu, örtü malzemesi ve sera içindeki teknik donanımda meydana gelen zararlar ile seranın örtü malzemesi ve/veya konstrüksiyon kıymetlerinin doğrudan bir zarara uğraması sonucu enkazın sökülmesi, kaldırılması, temizlenmesi, taşınması ve enkaz kaldırma masrafları bu sigorta kapsamında teminat altına alınmaktadır.
Yüksek tüneller için sadece içindeki ürünün ve plastik örtüsünün; dolu, fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem ile sel ve su baskını risklerine karşı sigortası yapılır.
Alçak tüneller için sadece içindeki ürüne; dolu, dolu kalite kaybı, fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem ile sel ve su baskını risklerine karşı sigorta yapılır.
Ayrıca, Saksılı Süs Bitkileri, (Örtü Altındaki Ürün, Sera Dışındaki Ürün) olmak üzere sigortalanmaktadır.
7. Soru: Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasının kapsamı nedir?
Cevap: Risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, sigortalanmaya uygun, Hayvancılık Bilgi Sistemi'ne (HAYBİS'e) kayıtlı süt ve besi sığırları ile mandalar, aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır.
- Her türlü hayvan hastalıkları ve gebelik, doğum veya cerrahi müdahale,
- 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi olan hastalıklardan; anthrax, mavi dil, rift vadisi humması, bulaşıcı sığır plörapnömonisi (contagious bovine pleuropneumonia), enzootik sığır löykozu, geyiklerin epizootik hemorajik hastalığı (EHD), bulaşıcı stomatitis (Veziküler Stomatitis) hastalıkları,
• Her türlü kaza, vahşi hayvan saldırıları, yılan ve böcek sokması,
• Zehirli çayır otları ve yeme bağlı zehirlenmeler,
• Her türlü Doğal afet ve güneş çarpması,
• Yangın veya infılak,
sebebiyle meydana gelen ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğradığı maddi zararlar,
• İnfertilite (kısırlık) nedeniyle meydana gelen mecburi kesim hasarları.
Ayrıca; isteğe bağlı olarak;
- Hastalıklardan arilik belgesine sahip ve bio güvenlik önlemlerini almış işletmelerde, işletmede yer alan sigortalanabilir nitelikteki tüm hayvanların sigortalanması koşuluyla; şap hastalığı nedeniyle meydana gelen ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar.
• Hırsızlık veya hırsızlığa teşebbüs nedeniyle sigortalı hayvanlarda doğrudan meydana gelen zararlar,
• 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu'nda belirtilen terör eylemleri ve bu eylemlerden doğan sabotaj ile bunları önlemek ve etkilerini azaltmak amacıyla, yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucunda, meydana gelen ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar,
- Grev, lokavt veya halk hareketleri sırasında meydana gelen olaylar ve bu olayları önlemek ve etkilerini azaltmak üzere yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucu ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar,
teminat kapsamında yer almaktadır.
8. Soru: Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasının kapsamı nedir?
Cevap: Risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, sigortalanmaya uygun, Hayvancılık Bilgi Sistemi'ne (HAYBİS'e) kayıtlı koyun ve keçi ile damızlık koç ve tekeler, aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınabilmektedir.
- Her türlü hayvan hastalıkları ve gebelik, doğum veya cerrahi müdahale,
- 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi olan hastalıklardan; anthrax, mavi dil, koyun ve keçi vebası (PPR), koyun, keçi çiçeği, geyiklerin epizootik hemorajik hastalığı (EHD), rift vadisi humması hastalıkları,
• Her türlü kaza, vahşi hayvan saldırıları, yılan ve böcek sokması,
• Zehirli çayır otları ve yeme bağlı zehirlenmeler,
• Her türlü doğal afet ve güneş çarpması,
• Yangın veya infılak,
sebebiyle meydana gelen ölümler, mecburi kesimler ile yavru atma nedenleriyle sigortalının doğrudan uğradığı maddi zararlar,
Ayrıca; isteğe bağlı olarak;
- Hastalıktan Arilik belgesine sahip ve bio güvenlik önlemlerini almış İşletmelerde, işletmede yer alan sigortalanabilir nitelikteki tüm hayvanların sigortalanması koşuluyla şap hastalığı sebebiyle meydana gelebilecek ölüm ve mecburi kesimler,
• Hırsızlık veya hırsızlığa teşebbüs nedeniyle sigortalı hayvanlarda doğrudan meydana gelen zararlar,
teminat altına alınabilmektedir.
9. Soru: Kümes Hayvanları Hayat Sigortasının kapsamı nedir?
Cevap: Tarım ve Orman Bakanlığı kayıt sistemlerine kayıtlı, bio-güvenlik ve hijyen tedbirleri alınmış, kapalı tesislerde yetiştirilen kümes hayvanları ile açık ve yarı açık sistemde yetiştirilen kümes hayvanlarında risk inceleme değerlendirme sonucuna göre aşağıda belirtilen risklere karşı sigortalanmaktadır.
- 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre, ihbarı mecburi bulaşıcı hastalıklar hariç olmak üzere her türlü kanatlı hayvan hastalıkları,
- Her türlü kaza ve zehirlenmeler,
- Her türlü doğal afetler,
- Jeneratör,fan ve benzeri ekipmanlarda meydana gelen arızalar,
Yangın veya infilâk sebebiyle meydana gelen ölüm, itlaf ve mecburi kesimler nedeniyle, sigortalının doğrudan doğruya uğradığı zararlar,
teminat altına alınmaktadır.
İsteğe bağlı olarak;
Salmonella test sonuçları menfi olan işletmelerde pullorum ve kanatlı tifosu (tavuk tifosu) hastalıkları nedeniyle meydana gelen ölümler ve mecburi kesimler sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar teminat altına alınabilmektedir.
10. Soru: Su Ürünleri Hayat Sigortasının kapsamı nedir?
Cevap: Risk inceleme ve değerlendirmen sonucuna göre Denizlerde ve iç sularda uygun tesislerde yetiştirilen su ürünleri;
• Su Ürünleri Hayat Sigortası Genel Şartlarının A.3. Teminat Dışında Kalan Haller başlığının birinci fıkrasının (a) ve (b) bendinde belirtilen hastalıklar hariç olmak üzere, her türlü hastalık,
• Kontrol dışındaki kirlenme ve zehirlenmeler,
- Fırtına, hortum, deprem, sel ve su baskını riskleri,
• Kazalar,
• Predatörler,
• Alg patlaması,
- Kafesler / havuzlar arası balık aktarımları,
nedeniyle meydana gelen ölümler ve fiziksel kayıplar sonucu, sigortalının doğrudan uğradığı maddi zararlar güvence altına alınmaktadır.
İsteğe bağlı olmak üzere;
- Hırsızlık veya hırsızlığa teşebbüs nedeniyle poliçede belirtilen adresteki sigortalı su ürünlerinde, kafes ve ağlarda (kafes ve ağları poliçeye dahil edildi ise) doğrudan meydana gelen zararlar,
- Ayrıca, kafes ve ağlar; doğal afetler, kazalar ve predatörler nedeniyle meydana gelen zararlara karşı sigortalanmaktadır.
11. Soru: Bitkisel Ürün Sigortasında paket olarak veya isteğe bağlı alınan teminatlar nelerdir?
Cevap: Aşağıdaki tabloda detaylı olarak yer almaktadır:
12. Soru: Arıcılık Sigortasının kapsamı nedir?
Cevap: Risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre sigortalanmaya uygun, Arıcılık Kayıt Sistemine kayıtlı aktif (arılı) ve plakalı, modern kovanlar içindeki arı kolonisi ve bal için; fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem, sel ve su baskını, taşıt çarpması, vahşi hayvan saldırısı ile kovanların nakliyesi esnasında çarpma, çarpışma, devrilme, yanma vb nedenler sonucunda oluşan zararlar teminat kapsamındadır.
13. Soru: Bitkisel Ürün Sigortasında kalite kaybı teminatı hangi risklere ve hangi ürünlere verilmektedir?
Cevap:
- Dolunun yaş meyve, yaş sebze ve kesme çiçeklerde neden olduğu kalite kaybı,
- Yağmur riskinin;
- Taze tüketime yönelik olarak üretilen incirlerde olgunlaşma ve hasat dönemlerinde yol açtığı kalite kaybı,
- Kurutmalık amaçlı üretilen incirlerde olgunlaşma ve buruklaşma dönemlerinden hasada kadar olan dönemde neden olduğu kalite kaybı,
teminat altına alınmaktadır.
14. Soru: Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?
Cevap:
• Sigorta ettirenin/sigortalının veya fiillerinden sorumlu olduğu kişilerin kastından veya ağır kusurundan kaynaklanan hasarlar ve kayıplar,
• Ürünlerin kalitesinde meydana gelen zararlar,
• Hastalık ve zararlılar ile yaban hayvanların neden olduğu kayıplar,
• Dolu paketi kapsamındaki riskler (dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını) nedeni ile meydana gelen hasarlar, teminat dışında kalan hallerdir.
Yukarıda belirtilen hususlara ilave olarak teminat dışında olan diğer haller "Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortası Genel Şartları"nda yer almaktadır.
15. Soru: Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında poliçe süresi ve yaş şartları nelerdir?
Cevap:
- Damızlık ve süt sığırlarında ve mandalarda sigorta süresi 1 yıldan az olmamak koşuluyla, 11 inci günden itibaren 7 yaşına kadar (7 yaş dâhil). Sigortalanan hayvanın geçmiş 3 yıllık poliçe döneminde kesintisiz sigortalanması koşulu ile 9 yaşına kadar. (9 yaş dâhil)
- Besi sığırlarında 11 inci günden itibaren 3 yaşına kadar. (3 yaş dâhil) sigortaya kabul edilmektedir.
16. Soru: Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?
Cevap:
- Sığır vebası, tüberküloz, bruselloz, kuduz, lumpy skin disease (LSD), sığırların süngerimsi beyin hastalığı (BSE),
- Anthrax, mavi dil, rift vadisi humması, bulaşıcı sığır plörapnömonisi (contagious bovine pleuropneumonia), enzootik sığır löykozu, geyiklerin epizootik hemorajik hastalığı (EHD), bulaşıcı stomatitis (Veziküler Stomatitis) hastalıkları hariç olmak üzere 5996 sayılı "Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu"na göre ihbarı mecburi bulaşıcı hastalıklar.
- Ek teminat olarak poliçeye dâhil edilmemesi halinde; şap ve şap'a bağlı sekonder enfeksiyonlar, hırsızlık ve terör olayları,
- Sigortalı hayvanın kaybolması ve değiştirme halleri,
- Yarış, oyun veya mukavemet denemelerinden meydana gelen ölümler, itlaflar ve mecburi kesimler,
• Sigortalanacak damızlık, süt ve erkek besi sığırlarına mıknatıs yutturulmaması durumunda, RPT ve buna bağlı hastalıklar,
• Poliçe başlangıç tarihinden önce meydana geldiği tespit edilen; hasarlar ve kalıtsal
anomalilere bağlı her türlü hastalıklar sonucu ölüm, itlaf ve mecburi kesim ile yavru atma hasarları,
• Tarife ve Talimatlar doğrultusunda kimliklendirmesi yapılmamış hayvanlar,
- Dar kapsamlı tarifede, her türlü hayvan hastalığı sonucu meydana gelen ölüm, zorunlu kesim, yavru atma, yavru ölümü zaraları.
Yukarıda belirtilen hususlara ilave olarak teminat dışında olan diğer haller "Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası Genel Şartları"nda yer almaktadır.
17. Soru: Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında poliçe süresi ne kadardır ve yaş şartları nelerdir?
Cevap: Poliçe süresi, 1 yıl olmak kaydıyla; koyun, keçi, koç ve tekeler 11. günden itibaren başlamak üzere 5 yaşına kadar (5 yaş dâhil) sigortalanmaktadır.
18. Soru: Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?
Cevap: Koyun ve keçi brucellozu, kuduz, scrapie,
- Ek teminat olarak poliçeye dâhil edilmemesi halinde; şap ve şap'a bağlı sekonder enfeksiyonlar ile anthrax, mavi dil, koyun ve keçi vebası (PPR), koyun, keçi çiçeği, geyiklerin epizootik hemorajik hastalığı (EHD), rift vadisi humması hastalıkları hariç olmak üzere, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi bulaşıcı hastalıklar,
• Değiştirme halleri ve nedeni ispat edilemeyen kayıplar,
• Poliçe başlangıç tarihinden önce meydana geldiği tespit edilen; hasarlar ve kalıtsal anomalilere bağlı her türlü hastalıklar sonucu ölüm, itlaf ve mecburi kesimler,
• Koyun ve keçilerde, yetkili makamlar ve/veya veteriner hekimlerce gerekli görüldüğü halde iç (endo) ve dış (ekto) parazit mücadelesinin yapılmaması halinde, bu hastalıklardan meydana gelen ölüm, itlaf ve mecburi kesimler,
• Kimliklendirilmesi yapılmamış hayvanlar,
- Dar kapsamlı tarifede, her türlü hayvan hastalığı sonucu meydana gelen ölüm, zorunlu kesim, yavru atma zararları
Yukarıda belirtilen hususlara ilave olarak teminat dışında olan diğer haller "Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası Genel Şartları"nda yer almaktadır.
19. Soru: Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında sigortaya kabul edilebilecek hayvanlar ve yaş şartları nelerdir?
Cevap: Sigortaya kabul edilebilecek hayvanların yaşları şöyledir;
• 1 günlükten 45 günlüğe kadar broiler civcivleri,
• 1 günlükten 16 haftalığa kadar yumurta tavuğu civcivleri,
• 17 haftalıktan 18 aylığa kadar yumurta tavukları,
• 1 günlükten 26 haftalığa kadar damızlık ve ana damızlık civcivler,
• 27 haftalıktan 20 aylığa kadar damızlık ve ana damızlık tavuklar,
• 1 haftalıktan 57 haftalığa kadar damızlık hindiler,
• 1 günlükten 16 haftalığa kadar dişi besi hindileri,
• 1 günlükten 20 haftalığa kadar erkek besi hindileri,
• 3 aylıktan 15 yaşa kadar deve kuşları,
• Dar kapsamlı tarife çerçevesinde olmak kaydıyla, açık ve yarı açık sistemlerde yetiştirilen tavuk, hindi, devekuşu, kaz ve ördekler.
20. Soru: Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?
Cevap:
• 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi tüm bulaşıcı hastalıklar,
• Kanibalizm, tüy ve yumurta yeme, gagalama veya benzeri kötü alışkanlıklar,
• Hayvanların kongenital sakatlıkları ve normal gelişememeleri,
• Poliçe başlangıç tarihinden itibaren, viral, mikrobiyel ve paraziter hastalıklarda 3 günlük bekleme süresi içinde meydana gelen hastalıklar nedeniyle sigortalı hayvanların ölmesi, itlafı ve mecburi kesimi,
• Hırsızlık ve yer değiştirme halleri,
• Kümes Hayvanları Hayvan Hayat Sigortası Genel Şartlarının A.5.1 maddesinde belirtilen aşı programındaki aşıların yaptırılmaması, karantina tedbirlerine uyulmaması ve gerekli tedbirlerin alınmaması sonucunda meydana gelebilecek hastalıklar sonucu ölüm, itlaf ve mecburi kesimler,
- Açık ve yarı açık sistemde yetiştirilen kümes hayvanları için her türlü hastalıklar ve vahşi hayvan saldırıları,
- Sigortanın başladığı tarihten önce mevcut hastalıklar, beslenme bozukluğu ve yetersizlikleri,
Yukarıda belirtilen hususlara ilave olarak teminat dışında olan diğer haller "Kümes Hayvanları Hayvan Hayat Sigortası Genel Şartları"nda yer almaktadır.
21. Soru: Su Ürünleri Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?
Cevap:
• Sigortanın başlangıcından önceki mevcut hastalıklar,
• Poliçe başlangıç tarihinden itibaren 14 günlük bekleme süresi içinde ortaya çıkan paraziter, bakteriyel, viral ve mantari hastalıklar,
• Stokların yumurta ve larva dönemi ile yavruların tesise geldikten sonraki ilk 5 günlük dönemi,
• Denizdeki kafeslerde yanlış ağ kullanımı veya balıkların sınıflandırılmasının (boylama) doğru yapılmaması nedeniyle meydana gelecek yara ve sıyrıklar,
• Teminat kapsamındaki riskin gerçekleşmesinden sonra meydana gelen dolaylı hasarlar, teminat dışında kalan hallerdir.
Yukarıda belirtilen hususlara ilave olarak teminat dışında olan diğer haller "Su Ürünleri Hayat Sigortası Genel Şartları"nda yer almaktadır.
22. Soru: Arıcılık Sigortası'na kabul şartları nelerdir?
Cevap:
• Arıcılık Kayıt Sistemi'ne (AKS) kayıtlı olunması,
• En az 30 adet kovan olması,
• İşletmede bulunan, AKS'ye kayıtlı olan bütün kovanların sigorta edilmesi,
• Kovanların aktif, arılı, plakalı ve modern olması,
23. Soru: Arıcılık Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?
Cevap:
• Hırsızlık, değiştirme halleri, nedeni ispat edilemeyen kayıplar ve arının kovanı terk etmesi,
• Zirai ilaçlama sonucunda kovanların sönmesi,
• Arının zarar gördüğü her türlü hastalık,
• Teminat kapsamındaki riskin gerçekleşmesine bağlı olarak, ortaya çıkan dolaylı zararlar,
• Sigortalı kovanların sevkiyatında, kovanların nakliye aracına yüklenmesi, aktarılması ve boşaltılması sırasında meydana gelecek zararlar, teminat dışında kalan hallerdir.
- Yağmacı arıların ve arı kuşlarının saldırısı nedeni ile meydana gelen koloni kayıpları.
Yukarıda belirtilen hususlara ilave olarak teminat dışında olan diğer haller "Arıcılık Sigortası Genel Şartları"nda yer almaktadır.
24. Soru: Devlet Destekli Tarım Sigortası yaptırmak için şart olan kayıt sistemleri nelerdir ve nerede yapılır?
Cevap: Devlet destekli Tarım Sigortası yaptırmak için;
• Bitkisel Ürün Sigortası için Çiftçi Kayıt Sistemine (ÇKS),
- Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortası için Çiftçi Kayıt Sistemine,
• Sera Sigortası için Örtü Altı Kayıt Sistemine,
• Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası için Tarım ve Orman Bakanlığı kayıt sistemlerine,
• Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası için Tarım ve Orman Bakanlığı kayıt sistemlerine,
• Kümes Hayvanları Hayat Sigortası için Tarım ve Orman Bakanlığı kayıt sistemlerine,
• Su Ürünleri Hayat Sigortası için Su Ürünleri Kayıt Sistemine,
• Arıcılık Sigortası için Arıcılık Kayıt Sistemine,
üreticilerin, Tarım ve Orman Bakanlığı İl - İlçe Müdürlüklerinde kayıt yaptırması ve bu kayıtların her yıl güncellemesi gerekmektedir.
25. Soru: Muafiyet ve müşterek sigorta uygulaması nedir?
Cevap: Muafiyet: Poliçede yazılı önceden belirlenmiş bir miktara kadar olan hasarların sigortacı tarafından ödenmemesi ve/veya belirlenmiş o miktardan daha yüksek hasarların o miktar tenzil edildikten sonra ödenmesi şekline muafiyet uygulaması denir.
Müşterek Sigorta: Teminat kapsamındaki risklerin gerçekleşmesi sonucunda meydana gelen bir hasarın belli bir bölümünün veya belli bir yüzdesinin sigortalı tarafından karşılanmasıdır.
Muafiyet ve müşterek sigorta oranlarının tazminat hesaplamasında nasıl uygulandığına ilişkin örnekleri http://www.tarsim.gov.tr'de Mevzuat - Müşterek Sigorta ve Muafiyetler bölümünde görülebilmektedir.
B. POLİÇE İŞLEMLERİNE AİT SORULAR VE CEVAPLARI
1. Soru: Devlet Destekli Tarım Sigortası poliçesi nasıl yaptırılır?
Cevap: TARSİM poliçeleri, Tarım Sigortaları Havuzu adına sigorta sözleşmesi yapmaya yetkili sigorta şirketlerinin acenteleri tarafından düzenlenmektedir.
2. Soru: TARSİM acentesi olmak için ne yapılmalıdır?
Cevap: TARSİM poliçeleri, Tarım Sigortaları Havuzu adına sigorta sözleşmesi yapmaya yetkili sigorta şirketlerinin acenteleri tarafından düzenlenmektedir. Acente talepleri ile ilgili olarak ilgili sigorta şirketleri ile bağlantıya geçilmesi gerekmektedir.
3. Soru: Çiftçi Kayıt Sistemi'ne (ÇKS'ye) hatalı kayıt girilmiş ise ne yapılmalıdır?
Cevap: Hatalı Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS) kaydının yapıldığı İl veya İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü'nden kaydın düzeltilmesi gerekmektedir.
4. Soru: Tahmini prim nasıl hesaplanır?
Cevap: www.tarsim.gov.tr internet sitesinden, "Online Prim Hesabı" menüsünden, tahmini prim hesaplama işlemi yapılabilmektedir. Burada hesaplanan primler, rehber primler olup; gerçek, parsel bazında poliçe tanzimi sırasında hesaplanacak primlerle farklılık gösterebilir.
5. Soru: Üreticinin ödeyeceği primler belirlenirken hangi kriterler göz önünde bulundurulur?
Cevap: Uzun yıllara dayalı istatistiksel veriler, aktüeryal çalışmalar, her bir riskin ürün ve lokasyon bazında hasar-prim dengesi, hasar büyüklüğü ve hepsinden önemlisi primlerin üretici tarafından ödenebilirliği dikkate alınarak gerekli düzenlemeler sigortacılık esaslarına dayalı olarak yapılmaktadır.
6. Soru: Devlet Destekli Tarım Sigortaları'nda poliçe bilgileri ile ilgili değişiklikler nasıl yapılabilir?
Cevap: Poliçe satın alınan acenteye başvurularak, gerekli değişiklik talebi iletilir. Talep, Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlar çerçevesinde değerlendirilip, uygun bulunması halinde, zeyilname düzenlenerek ilgili değişiklikler yapılabilir.
Meyvelerde "Don" teminatı ekleme zeyilnamesi, üretici taleplerinin operasyonel olarak daha kısa sürede sonuçlandırılması amacıyla ürünün son kabul tarihine kadar olmak şartı ile dağıtım kanalları tarafından yapılmaktadır.
7. Soru: Devlet Destekli Tarım Sigortalarında poliçe ile ilgili değişiklikler ve poliçe iptali nasıl yapılabilir?
Cevap: Bitkisel Ürün Sigortasında, poliçe tanzim tarihinden itibaren 7 gün içerisinde, sigorta şirketi ve acenteler tarafından poliçede dain-i mürtehin şerhi yok ise sistemde ki parametreler çerçevesinde zeyil işlemleri ve başlangıcında iptal zeyli yapılabilir.
Poliçe son kabul tarihine kadar poliçede dain-i mürtehin şerhi yok ise sistemde ki parametreler çerçevesinde zeyil işlemleri ve iptal zeyil işlemleri, ilgili sigorta şirketlerinin genel müdürlüğü tarafından yapılmaktadır.
Son kabul tarihinden sonraki primi etkileyen tüm talepler için TARSİM Genel Müdürlüğü'ne, sigorta şirketi aracılığı ile yazılı olarak, başvurulması gerekmektedir.
Diğer tarım sigortaları branşlarında, mebdeinden iptal; ilgili branşların Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlarında belirtildiği gibi uygulanır.
8. Soru: Prim borcu nasıl ödenebilmektedir?
Cevap: Devlet Destekli Tarım Sigortalarında, prim tutarı peşin olarak veya taksitli olarak ödenebilir. Poliçe, ödeme şekline göre tanzim edilir ve peşinat ile taksit tutarları, poliçe üzerinde gösterilmektedir. Prim tutarının peşin ödenmesi durumunda, toplam prim üzerinden % 5 oranında, peşin ödeme indirimi uygulanır. Devlet Destekli Tarım Sigortası prim tutarı, aşağıda belirtildiği şekilde taksitli de ödenebilir.
• Bitkisel Ürün Sigortasında ve Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortasında, Sigortalı tarafından ödenecek olan primin % 15'i peşin alınır; kalan prim tutarı da en geç poliçe bitiş tarihinden itibaren 1 ay içinde tahsil edilir.
- Ağaç/Fidan Sigortaları poliçelerinde ise sigortalı tarafından ödenecek olan primin % 15'i peşin alınır, kalan prim tutarı da en fazla 5 taksitle tahsil edilir.
• Sera Sigortasında, primin % 25'i peşin alınır; kalanı da, 01 Ağustos - 31 Aralık tarihleri arası tanzim eden poliçelerde, takip eden yılın MAYIS ayı sonuna kadar; 01 Ocak - 31 Temmuz tarihleri arası tanzim eden poliçelerde ise, KASIM ayı sonuna kadar tahsil edilir.
• Büyükbaş Hayvan Hayat, Küçükbaş Hayvan Hayat, Su Ürünleri Hayat, Kümes Hayvan Hayat ve Arıcılık Sigortasında toplam prim tutarının % 25'i peşin, kalan prim tutarı ise 5 eşit taksitte tahsil edilir.
9. Soru: Tazminat ödemesi yapılmış ancak bankadan zamanında alınmadığı için geri dönen hasar tutarını tekrar ne zaman alabilirim?
Cevap: 60 gün içerisinde, tahsil edilmemiş ödemeler geri dönmektedir. Paranın geri döndüğü tarih itibariyle, en geç 2 hafta içerisinde yeniden talimat verilerek, ödeme tekrar yapılmaktadır.
10. Soru: Poliçe ve hasar bilgileri nasıl takip edilebilir?
Cevap: Poliçe ve hasarlara ait bilgiler, www.tarsim.gov.tr internet sitesinde, "Poliçe Sorgulama" linkinden veya poliçe tanzim ettirilen acente ve sigorta şirketi ekranlarından takip edilebilir. Ayrıca, aşağıda belirtildiği gibi sorgulamalar yapılabilmektedir.
POLİÇE SORGULAMA
Yürürlükte olan poliçe numaralarınızı, poliçelerinizin branş bilgilerini ve poliçe başlangıç-bitiş tarihlerinizi sorgulamak için,
BILGI (Boşluk) TC (Boşluk) TC Kimlik No
veya
BILGI (Boşluk) VKN (Boşluk) Vergi Kimlik Numarası
yazarak, 0 532 754 0 808 SMS Bilgi Hattına gönderebilirsiniz.
Örnek:
BILGI TC 12345678910
BILGI VKN 1234567891
*Bu hizmet çerçevesinde, 5 poliçe bilgisi gönderilebilmektedir.
POLİÇE BİLGİ SORGULAMA
Poliçenizin bitiş tarihini, priminizi ve sigorta bedelinizin bilgilerini sorgulamak için,
POLICE (boşluk) Poliçe Numarası
yazarak, 0 532 754 0 808 SMS Bilgi Hattına gönderebilirsiniz.
Örnek: POLICE 123456
HASAR SORGULAMA
Hasar bilgilerinizi sorgulamak için;
Bitkisel Ürün Sigortası ve Sera Sigortası branşlarında,
HASAR (boşluk) Poliçe Numarası
yazarak, 0 532 754 0 808 SMS Bilgi Hattına gönderebilirsiniz.
Örnek:
HASAR 123456
Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası ve Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası branşlarında,
HASAR (boşluk) Poliçe Numarası (boşluk) Küpe Numarası
yazarak, 0 532 754 0 808 SMS Bilgi Hattına gönderebilirsiniz.
Örnek:
HASAR 123456 TR123456789100
Su Ürünleri Hayat Sigortası ve Kümes Hayvanları Hayat Sigortası branşlarında,
HASAR (boşluk) Poliçe Numarası
yazarak, 0 532 754 0 808 SMS Bilgi Hattına gönderebilirsiniz.
Örnek: HASAR 123456
11. Soru: Poliçenin yenilenme süreci nasıl işlemektedir?
Cevap: Büyükbaş Hayvan Hayat, Küçükbaş Hayvan Hayat, Arıcılık ve Sera Sigortalarında poliçe bitiminden önceki 30 günlük süre içinde, poliçe bittikten sonra 15 günlük süre içinde poliçenin yenilemesi için acenteye başvurulabilir.
Hasar görmemiş bir poliçenizin yenilenmesi halinde;
• Bitkisel Ürün Sigortasında % 20'ye varan,
• Sera Sigortasında % 25'e varan,
• Kümes Hayvanları Hayat ve Arıcılık Sigortalarında % 15,
• Su Ürünleri Hayat Sigortasında % 10,
• Büyükbaş ve Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortalarında % 25'e varan oranlarda, İlgili branşların Tarife ve Talimatlarında belirtildiği şekilde prim indiriminden yararlanılabilir.
12. Soru: Bitkisel ürünler istenildiği zaman sigortalanabilir mi?
Cevap: Bitkisel ürünler; ürün, il, ilçe ve köy bazında tespit edilen poliçe ilk ve son kabul tarihlerinde sigortalanmakta olup, poliçe ilk ve son kabul tarihleri www.tarsim.gov.tr internet sitesinde yayınlanmaktadır.
13. Soru: Bitkisel Ürün Sigortası poliçesinin belirlenen süre zarfında yaptırılamaması durumunda, daha sonra ürün için poliçe düzenletilebilir mi?
Cevap: Son kabul tarihi geçmiş olan sigortalanacak ürün için, acente tarafından sisteme giriş yapılması halinde, yapılacak risk analizi sonuçları çerçevesinde sadece "dolu paketi" için poliçe tanzim işlemi yapılabilir.
14. Soru: Poliçe tanzimi sırasında belirtilen verim, sistemdeki değerler arasında bulunmuyor ise ne yapılmalıdır?
Cevap: Poliçe tanzimi sırasında sistemde belirlenen verim değeri aralıklarının arttırılması veya azaltılması için acentelere veya sigorta şirketlerine başvuruda bulunulması gerekmektedir. Acente ve sigorta şirketlerinin ekranlarında bulunan Verim Tespit Talebi bölümünden giriş yapılarak risk inceleme talebi oluşturulmaktadır.
15. Soru: Verim tespit talebi hangi tarihe göre değerlendirilmektedir?
Cevap: Verim tespit çalışması ürün veriminin belirlenebileceği uygun fenolojik evrede yapılmakta olup; zeyile ait işlemler verim tespit talep tarihine göre değerlendirilmektedir.
16. Soru: Yapılan zeyil işlemi sonucunda, prim iadesi yapılmaması söz konusu olabilir mi?
Cevap: Zeyil işlemleri talep tarihlerine göre değerlendirilmekte olup Tarife ve Talimatlarda yer alan esaslara göre iade işlemleri yapılmaktadır. Poliçenin % 66,6'sinden fazlası kullanılmış ise poliçeye ait primin iadesi yapılamamaktadır.
17. Soru: Aynı ada parsel üzerinde birden fazla ürünün olması durumunda, tek bir poliçe düzenlenebilir mi?
Cevap: Aynı ada parsel üzerinde veya aynı bahçede birden fazla ürün olması durumunda, Çiftçi Kayıt Sistemi'nde (ÇKS) ürünler ayrı ayrı kayıt altına alınarak, poliçeleri ayrı ayrı düzenlenir.
18. Soru: Sera poliçesi düzenlenirken tüm teminatlar otomatik olarak alınabilir mi? Verilmeyen teminatları daha sonra poliçeye eklemek mümkün mü?
Cevap: Sera poliçelerinde poliçe tanzim işlemi yapılmadan önce sera da risk analiz çalışması yapılmaktadır. Yapılan risk analiz çalışması sonucunda seranın alabileceği teminatlar belirlenmektedir. Serada mevcut olmayan teminatlar için eksiklikler giderildikten sonra sigortalının yazılı talebinin TARSİM Genel Müdürlüğü'ne iletilmesi koşulu ile serada yeniden risk analiz çalışması yapılmakta ve yapılan risk analiz çalışması sonucunda uygunsa ek prim karşılığında verilmeyen teminatlar eklenebilmektedir.
19. Soru: Sera poliçesinde teminat kapsamına alınan ürünün teminat süresi ne kadardır?
Cevap: Sera poliçelerinde teminat kapsamına alınan ürünün teminat süresi poliçede yer alan son hasat tarihine kadardır. Son hasat tarihinden sonra meydana gelen ürün hasarları için tazminat ödemesi yapılmamaktadır.
20. Soru: Serada bulunan ürünün değiştirilmesi halinde, nasıl bir işlem yapılmalıdır?
Cevap: Serada üretimi yapılan ürün değiştirilmiş ise ürün bilgisinin T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı İl/İlçe Müdürlüklerinden değiştirildikten sonra, yeni Örtü Altı Kayıt Belgesi ve sigortalının dilekçesi ile TARSİM Genel Müdürlüğü'ne yazılı başvuruda bulunulması gerekmektedir.
C. HASAR İŞLEMLERİNE AİT SORULAR VE CEVAPLARI
1. Soru: Bitkisel Ürün Sigortasında, hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Bitkisel Ürün Sigortasında, teknik olarak hasar tespitinin doğru, hatasız ve zamanında yapılmasını sağlayacak sürede, ihbarda bulunulması gerekmektedir.
Sigortalı, hasar ihbarını sigortacı, sigorta şirketi ya da acentesi aracılığıyla, sistem üzerinden rizikonun gerçekleştiği tarihten itibaren en kısa sürede TARSİM'e yapar. Ancak, bu süre rizikonun gerçekleşme tarihinden itibaren "Don" hasarlarında 10 günü, diğer hasarlarda 15 günü aşamaz.
Sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde, aşağıdaki hususları acentesi veya sigorta şirketi aracılığıyla TARSİM'e bildirmekle yükümlüdür:
a) İhbarı yapanın adı, soyadı ve telefon numarası,
b) Sigorta poliçe numarası,
c) Hasarın gerçekleştiği tarih ve acenteye bildirim tarihi
d) Hasar nedeni.
2. Soru: Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortasında, hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortasında, hasar ihbarında bulunulmamaktadır. Tazminat hesabında, köyün gerçekleşen verim ortalaması ile köyün eşik verim değeri arasındaki fark baz alınır. İlgili yıl için köyün gerçekleşen verim ortalamasının, köyün eşik verim değerinin altında kalması durumunda köyde bulunan tüm sigortalı üreticiler tazminat almaya hak kazanır. Köyün gerçekleşen verim ortalamasının, köyün eşik verim değerine eşit veya üzerinde olması durumunda ise köyde bulunan sigortalı üreticilere herhangi bir tazminat ödemesi yapılmaz.
3. Soru: Sera Sigortasında, hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Sera Sigortasında, teminat kapsamında olan bir riskin gerçekleşmesi halinde; sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleştiğini öğrendiği tarihten itibaren en geç 24 saat içinde aşağıdaki hususlar ile birlikte sigortacı ya da acente aracılığı ile Tarım Sigortaları Havuzuna (TARSİM'e) hasar ihbarı yapılır.
a) İhbarı yapanın adı, soyadı ve telefon numarası
b) Sigorta poliçe numarası,
c) Hasarın gerçekleştiği tarih acenteye bildirim tarihi
d) Hasar nedeni.
4. Soru: Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında hasar ihbarlarının, sigorta ettiren/sigortalı tarafından en geç 24 saat içinde doğrudan ya da acente aracılığı ile TARSİM ÇAĞRI MERKEZİ'ne (0850 250 82 77) aşağıdaki hususlar belirtilerek hasar ihbarı yapılır.
a) Poliçe numarası,
b) Hasarlı hayvanın kulak küpe numarası,
c) Hasar nedeni,
d) Sigortalının iletişim bilgileri (telefon).
5. Soru: Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında hasar ihbarlarının, sigorta ettiren/sigortalı tarafından en geç 24 saat içinde doğrudan ya da acente aracılığı ile TARSİM ÇAĞRI MERKEZİ'ne (0850 250 82 77) aşağıdaki hususlar belirtilerek hasar ihbarı yapılır.
a) Poliçe numarası,
b) Hasarlı hayvanın kulak küpe numarası,
c) Hasar nedeni,
d) Sigortalının iletişim bilgileri (telefon).
6. Soru: Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında hasar ihbarlarının, sigorta ettiren/sigortalı tarafından en geç 24 saat içinde doğrudan ya da acente aracılığı ile TARSİM ÇAĞRI MERKEZİ'ne (0850 250 82 77) aşağıdaki hususlar belirtilerek hasar ihbarı yapılır.
a) Poliçe numarası,
b) Hasar nedeni,
c) Sigortalının iletişim bilgileri (telefon).
7. Soru: Su Ürünleri Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Su Ürünleri Hayat Sigortasında, teminat kapsamındaki herhangi bir riskin gerçekleşmesi halinde, sigorta ettiren/sigortalı tarafından en geç 24 saat içinde, Tarım Sigortaları Havuzu' nun (TARSİM'in), poliçede belirtilen telefon numaralarına hasar ihbarı yapılır.
8. Soru: Arıcılık Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Arıcılık Sigortasında hasar ihbarlarının, sigorta ettiren/sigortalı tarafından en geç 24 saat içinde doğrudan ya da acente aracılığı ile TARSİM ÇAĞRI MERKEZİ'ne (0850 250 82 77) aşağıdaki hususlar belirtilerek hasar ihbarı yapılır.
a) Poliçe numarası,
b) Hasar nedeni,
c) Sigortalının iletişim bilgileri (telefon).
9. Soru: Bitkisel Ürün ve Sera Sigortalarında ekspertiz sonucuna itiraz etmek için ne yapılması gerekir?
Cevap: Yapılan ekspertiz sonucuna itiraz etmek için, sigorta yaptırılan şirket aracılığıyla veya doğrudan tespit tarihinden itibaren 7 gün içinde TARSİM'e yazılı talepte bulunmak gerekmektedir.
10. Soru: Hasar tazminatı ne zaman ödenir?
Cevap: Devlet Destekli Tarım Sigortalarında, hasar dosyasındaki tüm işlemleri tamamlanarak, kesinleşmiş olan tazminat miktarı en geç 30 gün içerisinde sigortalıya ödenir.
Bitkisel Ürün Sigortası branşının özelliğinden dolayı; tazminat, her halükarda poliçe bitiş tarihinden (hasat tarihinden) önce ödenmez. Ancak, % 100 tam hasarlarda poliçe vadesinden önce de ödeme yapılabilmektedir.
11. Soru: Hasar tazminatı nasıl alınabilmektedir?
Cevap: Tazminat alacağı bulunan gerçek ve tüzel kişilerin Ziraat Bankası nezdinde hesabı
bulunuyor ise SMS ile yapılan bilgilendirme sonrasında,
• Gerçek kişiler, poliçe numarası ve T.C. Kimlik No;
• Tüzel kişiler ise yetki belgesi, vergi numarası ve poliçe numarası,
ibrazıyla T.C. Ziraat Bankası'nın, Türkiye sınırları içindeki herhangi bir şubesinden
alınabilmektedir.
Ziraat Bankası'nda hesabı olmayan tazminat sahipleri ise merkezi ödeme sistemi üzerinden hasarlarını tahsil etmektedir.
Poliçe üzerinde dain-i mürtehin alacaklısı banka ve finans kurumu olan hasar ödemelerinde, dain-i mürtehin'in banka hesabına EFT yapılmaktadır.
12. Soru: Hasar dosyasında eksik bir belgenin olup olmadığı nasıl öğrenilebilir?
Cevap: Hasar dosyası ile ilgili eksik belge tespit edilmesi halinde, sigortalıya SMS ile bilgilendirme yapılır. Ayrıca, sigorta şirketi ve acenteye eksik belge ile ilgili elektronik posta üzerinden bilgilendirme gönderilmektedir. Bunun yanı sıra, Çağrı Merkezi üzerinden de bilgi alınabilmekte olup, www.tarsim.gov.tr web adresinden, poliçe ve T.C. Kimlik numarasıyla sorgulama yapılabilmektedir.
13. Soru: Tazminatın Ziraat Bankası'na gönderildiğinden sigortalının nasıl haberi olacaktır?
Cevap: TARSİM Genel Müdürlüğü tarafından, sigortalıya ait ödeme Ziraat Bankası'na gönderildiğinde, sigortalıların cep telefonuna otomatik olarak tazminatını alabileceği yönünde SMS gönderilmektedir. Aynı anda, acentelere bilgilendirme e-postası gönderilmektedir.
Poliçede dain-i mürtehinli kurum var ise SMS gönderimi yapılmamakta, sigorta şirketi ve acenteye e-posta ile bilgilendirme yapılmaktadır. Ayrıca; sigortalılar tazminatın ödenip ödenmediğini www.tarsim.gov.tr sayfasında yer alan "Poliçe Sorgulama" linkinden öğrenebilmektedir.
14. Soru: İhbar nedeni hatalı bildirilmiş ise ne yapılmalıdır?
Cevap: İhbar nedenin hatalı bildirilmesi; hasar tespit çalışmasını etkilememektedir. Tespit çalışması sırasında doğru hasar nedeni belirlenmektedir.
15. Soru: Yeniden ekim-dikim kararı alınan hasarın ödemesi nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Devlet Destekli Bitkisel Ürün Sigortası poliçelerinde erken dönemde gerçekleşen hasarlar için yapılan değerlendirme sonucunda yeniden ekim-dikim kararı alınabilmektedir. Yeniden ekim dikime ait masraflar hesaplanmaktadır. Yapılmış olan masrafların sigorta bedelinin % 30'una kadarı muafiyet ve müşterek oran uygulanmaksızın tazminat ödemesi yapılmaktadır.
16. Soru: Bitkisel Ürün Sigortası prim borcunun ödenmesine rağmen, tazminat tutarının içinden neden prim borcu kesilmiştir?
Cevap: Prim borç mahsup işlemleri ile ilgili listeler, sigorta şirketlerinin Genel Müdürlüğüne iletilmekte ve sigorta şirketlerinin Genel Müdürlüğünden alınan onay sonrasında, prim borcuna ilişkin kesinti yapılmaktadır. Ödenmiş prime ait kesinti yapılmış ise konuyla ilgili olarak sigorta şirketinin Genel Müdürlüğü ile irtibata geçilmesi gerekmektedir.
17. Soru: Arazimde aynı ürün grubuna ait farklı çeşitler bulunmaktadır. Bu durumda arazi için tek poliçe tanzim işlemi yapabilir miyim?
Cevap: Poliçede belirtilen ürün ve çeşit ile arazide tespit edilen ürün ve çeşidin farklı olması durumunda meydana gelen zararlar teminat kapsamı dışındadır. Arazide bulunan her ürün ve ürüne ait her farklı çeşit için ÇKS'ye ayrı ayrı kayıt yaptırılıp, ayrı ayrı poliçe tanzim edilmesi gerekmektedir.
18. Soru: Tazminat hesaplaması nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Teminat kapsamında tespit edilen hasar için poliçede yazılı muafiyet ve müşterek oranlar uygulandıktan sonra tazminat hesaplaması yapılmaktadır.
Belirlenen hasar tutarı, hiçbir durumda poliçede yazılı olan sigorta bedelinin % 100'ünü geçemez.
D. EĞİTİM KONULARINA AİT SORU VE CEVAPLAR
EKSPER EĞİTİMLERİ:
1. Soru: Eksper eğitimleri ne zaman düzenlenir?
Cevap: Yeni eksper eğitimleri genellikle yıl sonlarında düzenlenir. Duyurular, SEGEM, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı ve TARSİM' in web sayfasında yayınlanır.
2. Soru: Eksperlik için sınav başvuruları nasıl yapılıyor?
Cevap: Sınav başvurusuna ilişkin duyurular T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, SEGEM ve TARSİM' in web sayfasında yayınlanmaktadır. Duyuruda yer alan Kılavuzdaki açıklamalara göre başvurunuzu yapabilirsiniz.
3. Soru: Eksper olmak için gerekli şartlar nelerdir?
Cevap: Bitkisel Üretim Temel Eğitim Programına katılacakların; Ziraat Mühendisi, Ziraat Teknikeri ve Ziraat Teknisyeni olması, Hayvansal Üretim Temel Eğitim Programına katılacakların; Veteriner Hekim olması gerekir.
4. Soru: Eksper Ön Eleme sınavına ikametgahının olduğu yerde girmek zorunlu mu?
Cevap: Ön Eleme sınav kılavuzunda belirtilen illerden herhangi birinde sınava girilebilmektedir. Söz konusu iller başvuru klavuzunda yer almaktadır.
5. Soru: Sınav tarihinde başka bir sınav ile çakıştığında tarih değişikliği yapılıyor mu?
Cevap: Sınav tarihleri Bakanlık tarafından belirlendiğinden tarihlerde değişiklik yapılamamaktadır.
6. Soru: Kontenjan açılmayan il için sınav ücreti yatırdığında başka il tercih edebilir mi veya para iadesi gerçekleşecek mi?
Cevap: Kontenjanlar para yatırmadan önce duyurulduğundan ve ikamet adresine göre başvuru yapıldığından başka bir il için tercih yapılamaz. Ödeme yapıldıktan sonra SEGEM'in web sayfasındaki başvuru formu doldurulmadığı takdirde dilekçe ile başvuru yapmanız durumunda SEGEM tarafından iade yapılabilmektedir.
7. Soru: Sınav giriş yeri değiştirilebilir mi?
Cevap: Sınav giriş yeri mücbir sebeplerle sınav tarihinden önce dilekçe ile SEGEM'e başvurunuza istinaden değiştirilebilir. Bu konuda yetki SEGEM' dedir.
8. Soru: Sınava hazırlık için çalışma kaynağı (kitapçık, soru bankası vs.) bulunuyor mu?
Cevap: Sınava hazırlık için herhangi bir kaynak bulunmamaktadır.
9. Soru: Eksper eğitimlerinin tamamlanmasından sonra göreve hemen başlanılıyor mu?
Cevap: Gerekli belgelerin tamamlanıp, TARSİM'e iletilmesinden sonra görevlendirme yapılabilmektedir.
10. Soru: Eksper eğitimi ücreti ATM den yatırılabilir mi?
Cevap: Eğitim ücreti ATM den EFT ile duyuruda belirtilen banka hesabına ödenebilir. Açıklama kısmına ad soyadı, T.C. kimlik numarası ve eğitim adını belirtmesi gerekmektedir.
11. Soru: Eğitim yeri konaklaması nasıl yapılır?
Cevap: Eğitimlerin yapılacağı otel seçimi T.C.Tarım ve Orman Bakanlığı ile TARSİM tarafından belirlenir ve kılavuzda belirtilir. Konaklama ücretleri eksperler tarafından karşılanır.
12. Soru: Eğitim ücreti nereye yatırılır?
Cevap: Eğitim ücreti yayınlanan duyuruda belirtilen banka hesabına yatırılır.
ACENTE EĞİTİMLERİ:
13. Soru: Acente eğitim sertifikamı kaybettim. Ne yapmalıyım?
Cevap: Acente eğitimleri SEGEM tarafından düzenlendiğinden SEGEM ile irtibata geçmeniz gerekmektedir.
14. Soru: Geçmiş dönemde acente eğitimine katıldım ancak sertifikam gelmedi. Belgeyi nasıl alabilirim?
Cevap: İlgili döneme ait acente eğitimlerine ilişkin sertifikalar o dönemde sigorta şirketinize gönderilmiştir. Yeni sertifika basımı yapılmamaktadır. Teminatlar ve sistemdeki değişiklikler nedeniyle SEGEM aracılığıyla düzenlenen Acente Eğitimlerine katılarak yeni sertifika alabilirsiniz.
15. Soru: TARSİM acente eğitimi almak istiyorum. Ne yapmam gerekiyor?
Cevap: Acente Eğitimleri SEGEM aracılığı ile düzenlenmektedir. Eğitimlerle ilgili ayrıntılı bilgiler SEGEM tarafından sigorta şirketlerine bildirilmektedir.
D. DOĞAL AFET KONULARINA AİT SORU VE CEVAPLAR
16. Soru: Afete maruz çiftçilerimizin kredi borçlarının ertelenmesi hususunda bir çalışma söz konusu mudur?
Cevap: 3 Ocak 2020 tarih ve 30997 Sayılı resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 2015 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı gereğince, 1 Ocak 2020 tarihinden 31 Aralık 2022 tarihine kadar meydana gelen ve gelecek olan afetlerden etkilenen çiftçilerimizin; TARSİM kapsamındaki afetler için TARSİM hasar raporuyla, TARSİM kapsamında olmayan afetler için ise İl/ilçe Hasar Tespit Komisyonu raporuyla, Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerine başvurmaları halinde, tarımsal kredi borçları ertelenebilmektedir yada taksitlendirilebilmektedir.
17. Soru: Çiftçi Malları Koruma ücreti ödemek istemeyen çiftçiler ne yapması gerekmektedir?
Cevap: 28 Nisan 2018 tarih ve 30405 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 7139 sayılı Kanun" un 1 inci maddesiyle 4081 sayılı Çiftçi Mallarının Korunması Hakkında Kanunun 34 üncü maddesinin birinci fıkrası değiştirilerek, "Bu kanun kapsamındaki koruma hizmetleri, hizmet alanların isteğine bağlı olarak alınır. Kamu kuruluşları ile gerçek veya tüzel kişilere ait tarımsal işletmelerin kendi koruma tedbirlerini almaları durumunda, bu işletmelerden koruma ücreti alınmaz ve bu işletmelere koruma sandığından herhangi bir tazminat ödenmez." düzenlemesi yürürlüğe girmiştir.
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun, Esas No: 2020/56, Karar No: 2020/16 nolu Bölge İdare Mahkemesi Kararları Arasındaki Aykırılığın Giderilmesi İstemi Hakkında Karar'ında" 4081 Sayılı Kanun Kapsamındaki koruma hizmetlerinden ayrılma istemiyle yapılan başvuruların, ilgili çiftçiler tarafından alınan koruma tedbirlerinin ne olduğu ya da ne olması gerektiği irdelenmeksizin, bir zarara uğramaları halinde koruma sandığından herhangi bir tazminat ödenmeyeceği koşuluyla kabul edilmesi gerekmektedir" denilmiştir.
4081 sayılı Kanun kapsamındaki koruma hizmetleri ihtiyari hale getirilmiş olup, Koruma hizmeti almak istemeyen çiftçilerimizin, bağlı bulundukları Çiftçi Malları Koruma Başkanlıklarına dilekçe ile müracaat etmeleri yeterli olmaktadır.
Kaynak: www.tarsim.org.tr
Ayrıntılı Bilgiler: www.tarsim.org.tr adresinde yer alan MEVZUAT başlığı altında yer almaktadır.