(2) Şikayet konusu ürünün kalibrasyon ve bakımının kullanma ve bakım kılavuzunda belirtilen hususlara göre, kullanıcısı tarafından eksiksiz olarak yerine getirilmesi gereklidir.
(3) Yapılan deneylere ait sonuçlar, deney kuruluşu tarafından rapora bağlanarak Genel Müdürlüğe gönderilir.
(4) Resmi kontrol işlemi sonuçlanıp Genel Müdürlükçe değerlendirildikten sonra ilgilisine duyuruluncaya kadar, bütün işlemler ve sonuçları gizli tutulur.
(5) Resmi kontrol işlemi değerlendirilme sonucunun olumsuz olması halinde, piyasada bulunan zirai mücadele alet ve makineler ruhsatına uygun hale getirilmek üzere sorumlusunca toplatılır. Onay sahibince ruhsatına uygun hale getirildiği beyan edilen alet ve makinelerden tekrar numune/numuneler alınarak deneylere tabi tutulur.
a) Resmi kontrol sonucunda ürünün onaya esas özelliklerini sağlamadığının görülmesi halinde, onay Genel Müdürlükçe iptal edilir.
b) Hatalı ürünlerin, imha edilmek üzere mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.
Numune alma
MADDE 29 – (1) Bakanlıkça onaylı zirai mücadele alet ve makinelerinin numuneleri denetimde görevli, kontrol görevlilerince alınır.
(2) Piyasa gözetimi ve denetimi amacıyla alınacak numuneler işletmelerden, bayilerden, ithalatçılardan veya şikayetçiden alınarak mühürlenir.
(3) Alınan numunelere ilişkin Ek-8’de yer alan Numune Alma Tutanağı dört nüsha halinde düzenlenir. Tutanak, kontrol görevlileri ve onay sahibi veya kullanıcı tarafından imzalanır.
(4) İlgilinin imzadan kaçınması halinde durum tutanağa geçirilir.
(5) Tutanağın bir nüshası ilgilisinde, diğer bir nüshası numuneyi alan birimde kalmak üzere, bir nüshası deney kuruluşuna, diğer nüshası Genel Müdürlüğe gönderilir.
(6) Alınan numunelerin veya şikayet konusu ürünün deney kuruluşuna nakliyesinden ruhsat sahibi sorumludur.
(7) Alınan numuneler için Bakanlıkça herhangi bir bedel ödenmez.
Yaptırımlar
MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelikte; 23 üncü maddenin birinci fıkrasının (a), (ç) ve (ğ) bentleri ile ikinci fıkrasının (a) ve (ç) bentlerinde, 25 inci maddede, 26 ncı maddenin birinci fıkrasının (f) ve (g) bentlerinde ve 27 nci maddenin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen hususların herhangi birine aykırı davrandıkları tespit edilen girişimciler, aykırılık imalat/bayi kontrol defterlerine kontrol görevlilerince işlenerek veya denetimde yetkili kurumca yazılı olarak ikaz edilirler. Bir yıl içinde aynı aykırılığın tekrarı halinde, imalat veya satış yerinin onayı bir aydan bir yıla kadar askıya alınır.
(2) Bu Yönetmeliğin;
a) 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde veya 16 ncı maddenin beşinci fıkrasında belirtilen hususlara uymadıkları tespit edilen işletmeciler,
b) 22 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen hususa uymayan bayiler,
c) 23 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde ve (h) bendinin (2) numaralı alt bendinde, ikinci fıkrasının (b) bendinde ve (g) bendinin (2) numaralı alt bendinde, 26 ncı ve 27 nci maddelerin birinci fıkralarının (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen hususların herhangi birine uymadıkları tespit edilen girişimciler,
uygunsuzluğun, imalat kontrol defterine veya bayi kontrol defterine kontrol görevlilerince işlenerek veya denetimde yetkili kurumca yazılı olarak ihtar edilir ve düzeltilmesi için süre verilir. Bu süre sonunda uygunsuzluklarını düzeltmeyen ve durumunu ilgili mevzuat hükümlerine uygun hale getirmeyen girişimcilere ait imalat ve satış yerinin onayı, bir aydan az olmamak üzere uygunsuzluk giderilinceye kadar askıya alınır.
(3) 23 üncü maddenin birinci fıkrasının (d), (e) ve (g) bentleri ile ikinci fıkrasının (d) ve (e) bentlerinin, 26 ncı maddenin birinci fıkrasının (ğ) bendinin, 27 nci maddenin birinci fıkrasının (g) bendinin ve 29 uncu maddenin dördüncü fıkrasının herhangi birine aykırı davrandıkları tespit edilen girişimcilere ait imalat ve satış yerinin onayı bir aydan bir yıla kadar askıya alınır.
(4) 23 üncü maddenin birinci fıkrasının (h) bendi ile ikinci fıkrasının (g) bendinin;
a) (1) numaralı alt bentlerine aykırı davranıldığı tespit edildiğinde bir aydan az olmamak üzere koşul sağlanana kadar,
b) (3) numaralı alt bentlerinde belirtilen durumda ise koşul sağlanana kadar, imalat veya satış yerinin onayı askıya alınır.
(5) Dördüncü fıkranın (b) bendi dışında kalan hallerde, üç yıl içerisinde üçüncü defa onayı askıya alınan izin belgesi iptal edilir.
(6) Onaylı olmayan yerlerde zirai mücadele alet ve makineleri imalatı yapan gerçek ve tüzel kişilere 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi hükmünde belirtilen idari para cezası verilir ve bunlar faaliyetten men edilir. Ürünler, masrafları sorumlusuna ait olmak üzere piyasadan toplatılır ve imha edilmek üzere mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.
7) Zirai mücadele alet ve makineleri ile ilgili onay alınmadan, zirai mücadele alet ve makineleri imalatı yapan, satan ve bulunduranlara 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi hükmünde belirtilen idari para cezası verilir. Zirai mücadele alet ve makinelerini kaçak olarak ülkeye soktuğu tespit edilenler hakkında 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu hükümlerine göre işlem yapılmak üzere Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Ürünler, masrafları sorumlusuna ait olmak üzere piyasadan toplatılır ve mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir. İmal izin belgesi olan işletmelerde, ruhsatsız zirai mücadele alet ve makinelerinin imalatının yapılması durumunda, ayrıca işletmenin imal izin belgesi bir yıl süreyle askıya alınır.
(8) Bakanlıktan onaylı zirai mücadele alet ve makinelerinin test ve deneyleri sonucunda onaya esas spesifikasyonlarına uymadığının tespit edilmesi halinde 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi hükmünde belirtilen idari para cezası verilir. Hatalı ürünler ruhsat sahibi tarafından piyasadan toplatılır ve imha edilmek üzere mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir. Ürünlerin piyasadan toplatılmaması halinde, ruhsat sahibine ayrıca aynı bentte belirtilen tutarda idari para cezası verilir.
(9) Onaylı zirai mücadele alet ve makinelerinden birini taklit etmek suretiyle sahtesini imal ederek piyasaya arz edenler, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükmü uyarınca, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ve bin gün adli para cezası ile cezalandırılır.
(10) 23 üncü maddenin birinci ve ikinci fıkralarının (c) bendine aykırı olarak hareket edenlere fiil suç oluşturmadığı takdirde 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi hükmünde belirtilen idari para cezası verilir.
Yaptırımlardaki işlemler
MADDE 31 – (1) Yed-i emine alınma işlemi, Ek-9’da bulunan Yed-i Emin Tutanağı düzenlenerek kontrol görevlilerince gerçekleştirilir.
(2) Yed-i emine alınma işlemi;
a) Onaysız olarak imalatı yapılmakta olan, imalatı bitmiş olan,
b) Kaçak olarak ülkeye sokulan,
c) Onaysız olarak satışa sunulan veya bulundurulan,
ç) Resmi kontroller sonucu onayına uygun olmadığı tespit edilen, zirai mücadele alet ve makineleri için uygulanır.
(3) Onayın askıya alınması işlemi; kontrol görevlilerinin tuttuğu tutanağa göre denetimde görevli kurumlarca yapılır.
(4) Onayı askıya alınan her türlü faaliyet durdurulur. Bu süre içerisinde imalat, ithalat ve satış yapılamaz.
(5) Onay askıya alma cezası; girişimciye, imalattan sorumlu teknik elemana ve satıştan sorumlu teknik elemana birlikte uygulanır. Bu süre içerisinde sorumlular adına başka bir onay düzenlenmez.
(6) Onayın askıya alınmasını gösteren yazı, işletme ile bayide kolayca görülebilir bir yerde ve il/ilçe müdürlüğünün ilan panosunda süre sonuna kadar askıda kalır.
(7) Onay iptalinin yapılması işlemi, onayı veren makamlarca yapılır.
Cezaların uygulanması ve tahsili
MADDE 32 – (1) Bakanlık tarafından istenen resmi evrakta tahrifat veya sahtecilik yaparak Bakanlığı yanılttığı tespit edilenlerin işlemleri durdurulur ve bu kişiler hakkında savcılığa suç duyurusunda bulunulur.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilen idari yaptırımları uygulamaya, il tarım müdürü yetkilidir. İl tarım müdürü bu yetkisini ilçe tarım müdürlerine yazılı olarak devredebilir. Ancak, resmi kontroller sırasında, insan
sağlığı, gıda ve yem güvenilirliği, bitki ve hayvan sağlığı açısından tehlike oluşturması ve acil tedbirleri gerektirmesi durumunda, idari para cezaları hariç olmak üzere diğer idari yaptırımları uygulamaya kontrol görevlisi de yetkilidir. Verilen idari para cezaları otuz gün içinde ödenir.
(3) İmha işlemleri, tüm masrafları sahibi tarafından karşılanmak üzere Bakanlık gözetiminde gerçekleştirilir. Ürünlerin sahipsiz yakalanması durumunda masraflar Bakanlık bütçesinden karşılanır.
(4) Sahipleri tarafından piyasadan toplatılması gereken ürünlerin sahibi veya sorumlusu tarafından toplatılmaması durumunda Bakanlık tarafından toplatılır, toplatma masrafının iki katı tutarın sorumlular tarafından ödenmesi için bir aylık ödeme süresi verilir.
(5) Bu Yönetmelikte verilen süreler içinde ödenmeyen tutarlar ile belirlenen idari para cezaları, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil edilir.