Daha yüksek erişilebilirlik modunu aç
Daha yüksek erişilebilirlik modunu kapat
T.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Görme Engelli
×
  • Ana Sayfa
  • KURUMSAL YAPI
    GENEL MÜDÜR
    GENEL MÜDÜR YARDIMCILARI
    DAİRE BAŞKANLARI
    DAİRE BAŞKANLIKLARI VE GÖREVLERİ
    ORGANİZASYON ŞEMASI
    MİSYON VE VİZYONUMUZ
  • FAALİYETLER
    SU VERİMLİLİĞİ
    ULUSAL SU BİLGİ SİSTEMİ
  • PROJELER
    DEVAM EDEN PROJELER
    TAMAMLANAN PROJELER
    DÜNYA BANKASI TÜRKİYE TAŞKIN VE KURAKLIK YÖNETİMİ PROJESİ
    TÜRKİYE'DE EKOBÖLGELERE DAYALI SU KALİTESİ EKOLOJİK DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN KURULMASI PROJESİ
  • YAYINLAR
    KÜTÜPHANE
    • PLANLAR
    • RAPORLAR
    • RESMİ İSTATİSTİKLERİ
    • BÜLTEN
    • KİTAPLAR/DERGİLER
    • KAMU SPOTLARI
    • TANITIM FİLMLERİ
    • TEZLER
    • ARŞİV
    MEVZUAT
    • ULUSAL MEVZUAT
    • ULUSAL SU KURULU
    • AB SU MÜKTESABATI
    TÜRKİYE SU ATLASI
  • BASIN
    BASINDA BİZ
    HABER VİDEOLARI
  • İLETİŞİM
Skip Navigation LinksSu Yönetimi Genel Müdürlüğü

​SU KURULLARI

29.11.2023 tarihli ve 32384 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Ulusal, Havza ve İl düzeyinde su kurulları teşkil edilmiştir. Kararname ile önceki yapıda yer alan Su Yönetimi Koordinasyon Kurulu da dönüştürülerek Ulusal Su Kurulu haline getirilmiştir. Fransa, Almanya, Hollanda ve ABD'de de benzer yapılar bulunmakta olup, bu ülkelerde olduğu gibi Türkiye'de de su yönetiminde kimseyi geride bırakmadan, çok paydaşlı ve katılımcı bir anlayış benimsenmektedir. Pek çok ülkede olduğu gibi ülkemizde de su yönetimine ilişkin stratejik kararlar üst düzey kurullar aracılığıyla alınmakta olup, bu doğrultuda ihdas edilen Ulusal Su Kurulu, Türkiye'nin su kaynaklarının korunması ve sürdürülebilir yönetimine ilişkin temel politikaları belirleyen en üst düzey platform olarak görev yapmaktadır. Özellikle vurgulamak gerekir ki; bu kurullar ücretli üyelik esasına dayalı olmayıp, üyeler herhangi bir ek ücret almadan asli görevleri kapsamında temsil edilmektedir. Diğer taraftan, 81 ilde İl Su Kurulu ve 25 havzada Havza Su Kurulu toplantıları düzenlenmekte; yerel ve havza ölçeğinde alınan kararlar Ulusal Su Kurulu'na taşınarak ulusal politikaların oluşturulmasına katkı sağlanmakta ve alınan kararlar hayata geçirilmektedir.​

KURULLAR ARASI İLİŞKİ 

Ulusal, Havza ve İl Su Kurulları, birbirini tamamlayan bir yapıyla çalışmaktadır. İllerde belirlenen ihtiyaçlar ve alınan kararlar, Havza Su Kurulları'na taşınarak havza ölçeğinde değerlendirilmekte, buradan çıkan sonuçlar ise Ulusal Su Kurulu'na aktarılmaktadır. Böylece yereldeki sorunlar ve çözüm önerileri en üst düzeyde ele alınarak ülke genelindeki politikalara yön vermektedir. Bu çok katmanlı yapı sayesinde hem yerelin sesine kulak verilmekte hem de ulusal ölçekte ortak bir vizyon oluşturulmaktadır.​

 

Kurullarda Alınan Kararlara Örnekler

Bu kurulların çalışmaları yalnızca teorik planlama düzeyinde kalmamakta, alınan kararlar sahada somut uygulamalara dönüşmektedir. Aşağıda Ulusal, Havza ve İl Su Kurulları tarafından alınan bazı örnek kararlar yer almaktadır:

Ulusal Su Kurulu Kararları

  • Su Verimliliği Strateji Belgesi ve Eylem Planı'nın tüm kurumlarca benimsenerek uygulanması; gelişmelerin Su Verimliliği Alt Kurulu tarafından düzenli olarak izlenmesi.
  • Arıtılmış atık suların tarımda yeniden kullanılmasına ilişkin mevcut durumun değerlendirilmesi, idari, teknik ve hukuki çözüm önerilerinin geliştirilmesi için bir alt kurulun oluşturulması.
  • Kaynaktan musluğa içme-kullanma suyu güvenliğinin sağlanması amacıyla; izleme-denetim çalışmalarının entegrasyonu, tesislerin işletme-bakımında insan kaynağı yönetimi ve kapasite artırımı gibi hususların tüm illerde İl Su Kurulları bünyesinde değerlendirilmesi ve mevcut durum, darboğazlar ile çözüm önerilerini içeren raporun hazırlanarak Ulusal Su Kurulu'na sunulması.

Havza Su Kurulu Kararları

  • Havza ölçekli yönetim planları ile belirlenen tedbirlerin uygulanması ve uygulama durumuna ilişkin verilerin düzenli olarak Ulusal Su Bilgi Sistemine girilmesi.
  • Taşkın yönetim planı kapsamında belirlenen tedbirlerin, sorumluluk sahalarına göre ilgili kurumlarca yerine getirilmesi.
  • Kullanılmış suların tarımda yeniden kullanılabilmesi için gerekli mevzuat çalışmalarının başlatılması.

İl Su Kurulu Kararları

  • “Suya Göre Tarım" politikası kapsamında; havza bazlı bitkisel üretim planlamasına esas kurak ve yarı kurak ürün deseni ve destekleme modeline yönelik çalışmaların gerçekleştirilmesi, bu kapsamda il özelinde yürütülen çalışmaların bir sonraki toplantıda sunulması.
  • Tarımda suyun etkin ve verimli kullanılmasına yönelik eğitim ve finansal destek çalışmalarının uygulama alanlarının artırılması.
  • İçme suyu kayıplarının azaltılması amacıyla; Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ve SCADA sistemlerinin kurulması, izole alt bölge sayılarının artırılması gibi teknik önlemlerin alınması.


SU KURULLARI


Ulusal Su Kurulu Nedir?

Ulusal Su Kurulu, ülkemizin su yönetiminde en üst düzey karar alma organı olup, su politikalarının bütüncül bir anlayışla belirlenmesi amacıyla oluşturulmuştur. Kurul, su kaynaklarının korunması, verimli ve dengeli kullanımının sağlanması ve uzun vadeli stratejilerin geliştirilmesinde yönlendirici bir rol üstlenmektedir. İklim değişikliğinin etkileri, artan nüfus baskısı ve su stresi gibi ülkemizin karşı karşıya bulunduğu zorluklara karşı, farklı kurum ve paydaşları bir araya getirerek ortak akla dayalı, sürdürülebilir ve uygulanabilir çözümler üretilmesini sağlamaktadır.

Kimlerden Oluşur?

Kurul, Tarım ve Orman Bakanı başkanlığında toplanmakta olup; 11 bakanlığın bakan yardımcıları, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanı, Türkiye İstatistik Kurumu Başkanı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Başkanı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı ve Türkiye Belediyeler Birliği Başkanı tarafından temsil edilmektedir. Bu yapısıyla hem devletin en üst düzey kurumlarının hem de ekonomik ve toplumsal aktörlerin su yönetiminde doğrudan söz sahibi olması sağlanmaktadır.

Kurulun Görevleri Nelerdir?​​

Ulusal Su Kurulunun başlıca görevleri şunlardır:

- Su-gıda-enerji-ekosistem ilişkisini gözeterek kısa ve uzun vadeli plan, politika ve stratejiler geliştirmek.

- Su kaynaklarının miktar ve kalitesinin korunmasına yönelik tedbirleri karara bağlamak.

- Ulusal Su Planı, havza ölçekli planlar ve su verimliliği il planlarını onaylamak.

- Su tahsisine ilişkin arz-talep dengesi ile sektörel paylaşıma yönelik kararlar almak.

- Kurumlar arası koordinasyonu sağlamak ve uygulamaların izlenmesini yürütmek.


Bugüne kadar Ulusal Su Kurulu'nun 4 toplantısı gerçekleştirilmiş olup, son toplantı 18 Ağustos 2025 tarihinde yapılmıştır.



Havza Su Kurulları Nedir?

Havza Su Kurulları, su kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve gelecek nesillere güvenle aktarılabilmesi amacıyla oluşturulan karar mekanizmalarıdır. Her nehir havzası için ayrı ayrı teşkil edilen bu kurullar, su yönetimini havza ölçeğinde ele alarak yerel ihtiyaçlarla ulusal politikaların uyum içinde yürütülmesini sağlar. Bu sayede suyun verimli kullanımı, taşkın ve kuraklık gibi afet risklerine hazırlık ve içme-kullanma sularının durumu gibi kritik konular, farklı kurum ve paydaşların bir araya geldiği ortak bir platformda değerlendirilmektedir.

Kimlerden Oluşur?

Kurullar, koordinatör ilin valisi başkanlığında toplanmakta olup; havzada yer alan illerin valileri, belediye başkanları, su ve kanalizasyon idareleri, Devlet Su İşleri, Tarım ve Orman Bakanlığı başta olmak üzere ilgili kamu kurumları, üniversiteler, organize sanayi bölgeleri, sulama birlikleri, kooperatifler ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinden oluşur. Bu geniş katılımlı yapı, su yönetiminde hem merkezi idarenin hem de yerel aktörlerin söz sahibi olmasını sağlamaktadır.

Kurulun Görevleri Nelerdir?​
Havza Su Kurullarının başlıca görevleri şunlardır:

- Havza ölçekli yönetim planlarının hazırlanmasına ve uygulanmasına katkı sağlamak.

- Su verimliliği il planlarını, içme-kullanma suyu güvenliği ve havza koruma planlarını değerlendirmek.

-Havza ölçeğinde su kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir yönetimine ilişkin gelişmeleri takip ederek raporlamak.

- İl Su Kurullarından gelen ve çözülemeyen sorunları değerlendirmek, gerekirse Ulusal Su Kurulu'na iletmek.

- Ulusal Su Kurulu tarafından alınan kararların havza ölçeğinde uygulanmasını takip etmek.


Türkiye genelinde 25 havzada Havza Su Kurulu toplantılarına başlanmış olup, bugüne kadar Kızılırmak, Akarçay ve Çoruh Havzası toplantıları tamamlanmış olup kalan havzalar için de yıl içerisinde toplantıların tamamlanması planlanmaktadır.


Havza Su Kurulu Toplantıları

Türkiye genelinde 25 havzada Havza Su Kurulu toplantılarına başlanmıştır. Bugüne kadar Kızılırmak, Akarçay ve Çoruh Havzası toplantıları tamamlanmıştır. Toplantılar, havzaların mevcut durumunu değerlendirmek ve su yönetimine yönelik planların hazırlanmasına katkı sağlamak açısından önemli bir platform oluşturmaktadır.


- 2025 Yılı Toplantıları​ 

​- Akarçay Havzası Havza Su Kurulu Toplantısı (19.Ağustos 2025)​​

- Çoruh Havzası Havza Su Kurulu Toplantısı (27 Ağustos 2025)​


İl Su Kurulları Nedir?

İl Su Kurulları, su yönetiminin en yerel düzeyde planlandığı ve yürütüldüğü karar alma mekanizmalarıdır. İllerin ihtiyaç ve öncelikleri dikkate alınarak, su kaynaklarının korunması, kullanımının etkin şekilde planlanması ve verimliliğin artırılmasına yönelik kararlar bu kurullarca alınır. Böylece su yönetimi, yerel koşullar ve toplumsal ihtiyaçlar gözetilerek şekillendirilirken; alınacak kararların havza ve ulusal ölçekli politikalarla uyumlu olması da sağlanır. Kurullar ayrıca taşkın ve kuraklık gibi riskleri değerlendirerek gerekli tedbirlerin alınmasını temin eder ve su kaynaklarının sürdürülebilir yönetimini yerinde uygular.

Kimlerden Oluşur?

Kurullar, valinin başkanlığında toplanmakta olup; belediye başkanları, su ve kanalizasyon idareleri, il müdürlükleri, sulama birlikleri, organize sanayi bölgeleri, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinden oluşur. Bu yapı sayesinde, yerel aktörlerin görüş ve önerileri doğrudan karar mekanizmasına taşınmaktadır.

Kurulun Görevleri Nelerdir?​​

İl Su Kurullarının başlıca görevleri şunlardır:

- Havza ölçekli yönetim planlarına ve su verimliliği il planlarına katkı sağlamak.

- Su verimliliği, içme-kullanma suyu güvenliği ve havza koruma planlarını değerlendirerek görüş bildirmek.

- Taşkın ve sel risklerine ilişkin tedbirleri koordine etmek, çözülemeyen sorunları havza ölçeğine taşımak.

- DSİ tarafından hazırlanan yıllık işletme programlarının uygulanmasını sağlamak.

- Ulusal ve Havza Su Kurullarınca alınan kararların il düzeyinde uygulanmasını takip etmek.

2025 yılı itibarıyla Türkiye'deki tüm illerde İl Su Kurulu toplantıları tamamlanmıştır.​

İLETİŞİM

    Su Yönetimi Genel Müdürlüğü
  • Adres : T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, Beştepe Mahallesi Alparslan Türkeş Caddesi No: 71 - Yenimahalle / ANKARA, PK: 06560,

  • Telefon : 0312 207 50 00

  • Faks : 0312 207 51 87

  • E-Posta : suyonetimi@tarimorman.gov.tr

satis@tarimorman.gov.tr

sales@tarimorman.gov.tr

abuse@tarimorman.gov.tr

webmaster@tarim.gov.tr

abuse@tarim.gov.tr

hr@tarim.gov.tr

info@tarim.gov.tr

ik@tarim.gov.tr

contact@tarim.gov.tr

HIZLI MENÜ

  • Kullanıcı Girişi
  • Intranet
  • Bakanlık e-Posta
  • KVKK
  • Bilgi Güvenliği İhlal Bildirimi

ACİL NUMARALAR

  • 180 / Tarım İletişim Merkezi
  • 174 / Gıda Hattı
  • 112 / Orman Yangın

MOBİL UYGULAMALAR

©2025 Tüm hakları saklıdır. TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
N