Daha yüksek erişilebilirlik modunu aç
Daha yüksek erişilebilirlik modunu kapat
T.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Görme Engelli
×
  • Ana Sayfa
  • KURUMSAL YAPI
    GENEL MÜDÜR
    GENEL MÜDÜR YARDIMCILARI
    DAİRE BAŞKANLARI
    DAİRE BAŞKANLIKLARI VE GÖREVLERİ
    ORGANİZASYON ŞEMASI
    TARİHÇE
    MİSYON VE VİZYONUMUZ
    TARIMSAL YATIRIMCI DANIŞMA OFİSİ
  • E-HİZMETLER
  • DESTEK HESAPLAMA
  • YAYINLAR
    KAMU ETİĞİ
    BİLGİ EDİNME
    E-BÜLTEN
    YAYINLARIMIZ
    TİP SÖZLEŞMELER
    • SÖZLEŞMELİ TARIM UYUŞMAZLIKLARINDA ARABULUCULUK REHBERİ
    • HAYVANSAL ÜRETİM TİP SÖZLEŞMELERİ
    • SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ TİP SÖZLEŞMESİ​
    • BİTKİSEL ÜRETİM TİP SÖZLEŞMESİ
    MEVZUAT
  • İLETİŞİM
Skip Navigation LinksTarım Reformu Genel Müdürlüğü > Link
PROJELER

​.

STATİP (SORUNLU TARIM ARAZİLERİNİN TESPİTİ VE İYİLEŞTİRİLMESİ PROJESİ), TARIM BİLGİ SİSTEMİ CBS MODÜLÜ, 2020 YILI PAMUK VE MERCİMEK DESTEĞİ TALEBİNDE BULUNULAN PARSELLERDE BEYAN DOĞRULUĞUNUN TESPİTİ

ARAZİ PARSEL TANIMLAMA SİSTEMİ PROJESİ (LPIS)

ÇAPRAZ UYUM KURALLARININ UYUMLAŞTIRILMASI PROJESİ

IACS PROSEDÜRLERİ KONUSUNDA BAKANLIK PERSONELİN EĞİTİMİ PROJESİ

ÇİFTLİK DANIŞMANLIK SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASI PROJESİ

ÜRETİMDEN BAĞIMSIZ TARIMSAL DESTEKLEMEYİ DÜZENLEYİCİ ETKİ ANALİZİ (DEA) HAZIRLANMASINA YÖNELİK KAPASİTE GELİŞTİRME VE TEKNİK YARDIM PROJESİ

ENTEGRE İDARE VE KONTROL SİSTEMİ YAZILIMININ GELİŞTİRİLMESİ VE YERİNDE KONTROLLER İLE RİSK ANALİZİ EĞİTİMİ PROJESİ (IACS)

TÜRKİYEDE EN İYİ UYGULAMALARA GÖRE TARIMSAL DESTEK İZLEME VE DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASI PROJESİ

 

ENTEGRE İDARE VE KONTROL SİSTEMİ (IACS)

2020-2021 yılları kapsamında;

Donanım altyapısı için gerekli çalışmalar başlatılmış, IACS'ın besleneceği ve entegre olarak çalışacağı sistemlerin bakımı sağlanmıştır.

Mevzuat altyapısı için taslak yönetmelik hazırlanmış olup dış görüşe açılmış ve  güncellemeler yapılmıştır.

2020 yılında yazılımın test edilmesi amacıyla Ankara İli-Polatlı İlçesinde pilot çalışma yapılması planlanmıştır. Pilot çalışma kapsamında İlçe Müdürlüğündeki personele Mekansal Destek başvuruları ve LPIS konusunda 5 günlük eğitim verilmiş, fakat pandemi nedeniyle yazılımı test etme çalışması Bakanlık personeli tarafından tamamlanmıştır.

Proje kapsamında hazırlanan yazılım ve alan izleme sistemleri  yapılan pilot çalışmalar ile güncellenmiştir.

Harita Genel Müdürlüğü ile yapılan protokol neticesinde, bakanlığımıza sağlanan API web servisi ile güncel ortofotolar anlık olarak IACS yazılımında görülmektedir.

Alan izleme sisteminin güncellenmesi, yaygınlaştırılması için gerekli Ar-ge çalışmaları devam etmektedir. Alan izleme çalışmaları kapsamında, 2020 yılı içerisinde Ankara İline ait ürün haritası oluşturulmuştur.

2021 yılında LPIS verilerinin güncellenmesi için yazılımının ve yapay zekanın yetenekleri kullanılarak güncelleme ve bakım çalışması yapılması planlanmaktadır. Fiziksel blokların içlerinin IACS yazılımı ve uzaktan algılama, yapay zeka marifetiyle tarım parselleri ile doldurulması, ve Arazi Parsel Tanımlama Sistemi kapsamında üretilen fiziksel blok sınırlarının, IACS yazılımı ve uzaktan algılama, yapay zeka marifetiyle marifetiyle güncellenmesi, İllerde bulunan IACS eğitimcilerine yazılımın son hali ve IACS uygulamaları konusunda eğitim tekrarı yapılması, Teknik destek ve yardım masaların oluşturularak personellere gerekli desteğin sağlanması kapsamında IACS yazılımın bakım anlaşması yapılmak üzeredir.

 

ÇİFTLİK MUHASEBE VERİ AĞI

 

Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Entegre İdare ve Kontrol Sistemi Daire Başkanlığınca yürütülmekte olan Çiftlik Muhasebe Veri Ağı (ÇMVA) çalışmaları, tarım işletmelerinin muhasebe verilerinin toplanması amacıyla oluşturulan bir sistemdir ve bu sistem kullanılarak tarımsal işletmelerin ekonomik yapıları etkin olarak izlenmektedir.

ÇMVA çalışmaları kapsamında, bir işletmeye ait ekonomik ve finansal veriler (işletmedeki çeşitli tarımsal ve hayvansal ürünlerin maliyetleri, satış değerleri, borçları, stok miktarları, üretimleri, yararlandığı destekler vb.), işletmeye ait kayıtlı satış ve satın alımlar, fiziksel ve yapısal veriler (arazi büyüklüğü ve değeri, işletmeye ait binalar ve işletme ekipmanları, hayvan sayısı, işgücü vb.)  verileri toplanmaktadır.

ÇMVA bir idari kayıt sistemi değil bir örneklem araştırması olduğundan, bütün işletmeler bu sisteme dâhil değildir. Ülke genelinde şu anda belirli bir eşik değerin üzerindeki 6000 gönüllü işletmeden veri toplanmakta ve verilerini paylaşmaları sonucunda bu işletmelere, yılda bir kez teşvik primi ödenmekte, ayrıca yıllık işletme durumlarını gösterir geri bildirim raporları gönderilmektedir.

Veriler, İl Müdürlüklerindeki Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürlüğünde görev yapan mühendis/veteriner/teknikerlerden oluşan personel tarafından yılda 3 kez ziyaret edilerek toplanmaktadır.

ÇMVA sisteminin yaygınlaştırılması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla ülkemizde aynı isimli bir AB projesi uygulanmış ve bu proje, AB Başkanlığı tarafından başarılı bir proje olarak seçilmiş, ayrıca TRT HABER ekranlarında yayımlanan "Benim Avrupalı Kentim" isimli belgesele konu olmuştur. http://cmva.tarim.gov.tr/cmva.mp4

 

ÇMVA: HEDEF 2020 PROJESİ

Proje Adı: ÇMVA: Hedef 2020

Teknik Yardım No: TR2016/AG/07/A3-01/001

Program Yılı: IPA II-2016

Proje süresi: 18 ay

Proje bütçesi: 1.800.000 EUR (Tamamı AB hibesi)

Proje Bütçesi tamamı AB hibesi olarak 2 Milyon Avro olarak planlanmış olup, ihale süreci sonunda PANGEA Konsorsiyumu ile 1.800.000 Avro bedeli ile kontrat imzalanmıştır. Kontrat niteliği- global price-.

Konsorsiyum İtalya merkezli olup, Litvanya Tarımsal Kaynaklar ve Ekonomi Enstitüsü, Estonya Tarımsal Araştırma Enstitüsü, İtalya IZI SpA ve Türkiye Agamemnon Danışma Grubundan oluşmaktadır. 

 

Proje Başlangıç-Bitiş Tarihi: 21 Şubat 2020-21 Ağustos 2021

Projenin Amacı: Başkanlığımızca yürütülmekte olan Çiftlik Muhasebe Veri Ağı Sistemi (ÇMVA)'nin, politika analizinde karar destek mekanizmasına destek olacak bir yapıya kavuşturulabilmesi için ÇMVA veri kullanımının geliştirilmesi ve ÇMVA kapsamında farkındalığın artırılması amacıyla 2016 IPA programı kapsamında ÇMVA : Hedef 2020 AB Teknik Yardım projesi hazırlanmıştır.

 

Proje Hedefleri:

Bu proje ile;

Hem merkezi düzeyde hem de il düzeyinde ÇMVA algısının iyileşmesi,

ÇMVA'nın uygulanması için il kapasitelerinin iyileşmesi ve eğitimlerle ÇMVA kullanımının artması,

Seçilen çiftliklerde gerçekleştirilen yerinde kontroller sayesinde veri kalitesinin artırılması,

ÇMVA verilerinin kullanımı ile Tarım ve Orman Bakanlığı'nın karar destek mekanizmasının gelişmesi,

Veri toplama metodolojisinin analiz edilmesi ve taslak bir yasal altyapı hazırlanması

hedeflenmektedir.

Proje hedefleri kapsamında yer alan faaliyetler arasında, teknik kapasiteye yönelik eğitimler ve ihtiyaç analizi, boşluk analizi, gibi alanlarda raporlamalar ile istatiksel analize dayalı raporlamalar, metodolojik çalışmalar gibi teknik uzmanlığa dayalı faaliyetler ağırlıklı olarak yer almaktadır.

Bu kapsamda, gerek Bakanlık merkez personeline gerekse İl Müdürlüğü personeline yönelik eğitimler, Covid salgını nedeniyle on-line ortamda ve e-eğitim aracılığıyla gerçekleştirilmiştir.

 

TARIMSAL ÜRETİM KAYIT SİSTEMİ(TÜKAS)

 

TÜKAS Yönetmeliği; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 6 ncı ve 7 nci maddeleri, 3/6/2011 tarihli ve 639 sayılı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci ve 28 inci maddeleri ile 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 45 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

1. Amaç

Tarımsal faaliyetle uğraşan tarımsal işletmelerin tamamına ait güncel bir çerçeve elde edilmesi, ulusal düzeyde tarımsal işletme kayıt siteminin kurulması ve sürdürülebilirliği için;

Ülkemizde tarımsal faaliyetle uğraşan işletmelerin tamamına ait güncel bir çerçeve elde edilmesi ve bu yönde ulusal düzeyde kayıt sisteminin oluşturulup sürdürülebilirliğinin sağlanması,

Tarımsal işletmelerin arazi, hayvancılık, makina-ekipman ve bitkisel üretim bilgilerinin kayıt altına alınması, kayıtların tamlığı ve güncelliğinin sağlanması.

Ülkemizdeki tarımsal işletmelere ait kimlik, adres ve tarımsal faaliyet bilgilerinin (arazi, hayvancılık, makina-ekipman ve bitkisel üretim) kayıt altına alınması.

 

 

2. Kapsam

Tarımsal işletmelerin (hanehalkı ve kurumsal) adres, kimlik bilgileri, işletme büyüklük ve işletme tipi ile tarımsal üretime ait diğer ilgili özelliklerin yer aldığı bir veri tabanıdır. Coğrafi Kapsam; Tüm Türkiye   

Parsel Kapsamı; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü kayıtlarında yer alan tüm tarımsal parseller.     

Tarımsal İşletme Kapsamı; Yasal durumu ne olursa olsun, sahip olduğu, ortakçılık, yarıcılık ya da kiralama şeklinde işlediği arazinin büyüklüğüne bakılmaksızın kendi adına bitkisel üretim yapan ya da küçükbaş veya büyükbaş hayvan besleyen veya hem bitkisel üretim hem hayvancılık yapan tek yönetim altındaki ekonomik birimdir.

3. TÜKAS Neden Gerekli?

-AB Yükümlülüğü  11. Tarım ve kırsal Kalkınma Faslı açılış  ile 18 . İstatistik faslı kapanış kriterleri gereği olarak Türkiye'nin tarım istatistiklerini iyileştirme stratejisi hazırlanması ön şart olarak istenmektedir. Bu stratejinin en önemli kısmını TUKAS kayıtlarının tamamlanması oluşturmaktadır.

-İşletme bazlı olarak çiftçi kayıtlarının oluşturulması,

-İşletme sahiplerinin mevcut durum analizlerinin yapılmasına olanak sağlaması

-Ürünlerin ekim alanlarının ve bu yönde üretim yapan işletme büyüklüklerinin belirlenmesi

-Tarımsal işletmelerdeki makina ekipman envanterinin belirlenmesi

-Ürün alanlarının net olarak tespit edilerek tarım arazilerinin kullanımının daha etkin olarak yapılabilmesi

--İşletme bazlı Tarımsal istatistiklerin oluşturulması.

-- Çiftçiler; Tükas veri tabanına bağlanarak kendileri için gerekli olan bilgileri elde edebilirler.


 

GÖKSU TAŞELİ HAVZASI KALKINMA PROJESİ

                                                                                                

Göksu Taşeli Havzası Kalkınma Projesi (GTHKP), Tarım ve Orman Bakanlığı Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Etüt ve Projeler Daire Başkanlığı ve Uluslararası Tarımsal Kalkınma Fonu (IFAD) ek finansmanı ile uygulanmaktadır.

Proje ile Konya ve Karaman illerinin 600 – 1800 metre rakımda yer alan dağlık kısımlarındaki 11 ilçe ve bu ilçelere bağlı 238 köyde değer zinciri geliştirme, sürdürülebilir doğal kaynak yönetimi yoluyla ekonomik çeşitliliği destekleyerek kırsal yoksulluğu azaltmak amaçlanmaktadır.

GTHKP'nin genel hedefi; kırsal yoksulluğu azaltmak,  çiftçilerin gelirlerini ve tarımsal üretimle birlikte pazarlama faaliyetlerini artırmaktır. Bununla birlikte proje kapsamındaki köylerin tarımsal verimliliği yüksek ve ticarileşmiş üretim modelleriyle buluşmaları ve ekonomik yönden güçlenmeleri için örgütlenme bilincinin artırılması hedeflenmektedir.

Projenin Uygulama Süresi: 2016 - 2025

Projenin Bütçesi: 22.27 Milyon Avro

Projenin Uygulama Alanı: Konya'nın Ahırlı, Bozkır, Taşkent, Hadim, Yalıhüyük, Akören, Güneysınır ilçeleri ve köyleri ile Karaman'ın merkez köyleri, Başyayla, Sarıveliler, Ermenek ilçeleri ve köylerinde uygulanmaktadır.

Projenin Hedef Grupları: GTHKP'nin temel hedef grubu, yüksek kesimlerdeki köylerde yaşayan, küçük ölçekli tarımsal üretim faaliyetleri ile kırsal göçe direnen, yoksul kadın ve erkeklerdir.

  • Kadın ve erkek çiftçiler
  • Genç çiftçiler (40 yaş altı)
  • Yoksul ve çok yoksul çiftçiler
  • Üretici birlikleri, kooperatifler

 

Hibe Destek Oranları

  • Bireysel başvuru (kadın ve erkek, %70)
  • Çiftçi Grubu (en az 5 çiftçi birlikte, %80)
  • Genç ve Hane Reisi Kadın (%80)
  • Yoksul ve Çok Yoksul Çiftçi (%100)
  • Çiftçi Örgütleri (%80)
  • KOBİ (%70)

 

Proje Bileşenleri

Bileşen 1: Tarımsal Verimlilik ve Doğal Kaynak Yönetimi

                   Alt Bileşen 1.1: Tarımsal Verimliliğin ve Kalitenin İyileştirilmesi

                   Alt Bileşen 1.2: Doğal Kaynak Yönetimi

Bileşen 2: Pazara Erişimin Geliştirilmesi

                   Alt Bileşen 2.1: Pazarlama Kapasitesinin Geliştirilmesi

                   Alt Bileşen 2.2: Değer Zincirlerinin Geliştirilmesi

Bileşen 3: Proje Yönetimi

        3.1. Merkez Proje Yönetim Birimi (Ankara)

        3.2. İl Proje Yönetim Birimleri (Konya, Karaman)



KIRSAL DEZAVANTAJLI ALANLAR KALKINMA PROJESİ

Kırsal Dezavantajlı Alanlar Kalkınma Projesi (KDAKP), Tarım ve Orman Bakanlığı Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Etüt ve Projeler Daire Başkanlığı tarafından, Uluslararası Tarımsal Kalkınma Fonu (IFAD) ek finansmanı ile gerçekleştirilmektedir.

KDAKP'nin genel amacı; yüksek kesimlerdeki küçük ölçekli çiftçilerin refah ve direncini artırmaktır. Bu kapsamda doğal kaynak yönetimi ve kırsal dönüşüm için daha fazla katma değer oluşturulacaktır.

Projenin Uygulama Süresi:

  1. Aşama: (2018 – 2023)
  2. Aşama: (2022 – 2027)

Projenin Bütçesi:

  1. Aşama: 54,40 milyon avro
  2. Aşama: 19.09 milyon avro

Toplam: 73.49 milyon avro

Projenin Uygulama Alanı: KDAKP, Doğu Akdeniz (Adana-Mersin-Osmaniye-Kahramanmaraş) ve Batı Karadeniz (Kastamonu-Sinop-Bartın-Çankırı) olmak üzere 2 bölgede, 8 ilde, 68 ilçede ve 2.721 köyde uygulanmaktadır. Proje uygulanan alanlar; çoğunlukla 600 m. rakım üzerinde yer alan orman köyleri ve ormana komşu köylerin bulunduğu yüksek kesimler ve geçiş alanlarında yoğunlaşmaktadır.  2021 yılında, 2. Faz Anlaşması'nın imzalanmasıyla birlikte projeye dahil edilen Kahramanmaraş ve Çankırı illeri birlikte 47.400 hane halkına ulaşılması hedeflenmektedir.

Projenin Hedef Grupları

Birincil Hedef Grup: Yarı geçim seviyesinde üretim yapan ekonomik bakımdan aktif yoksul kesim.

İkincil Hedef Grup: Yükselme potansiyeli olan ekonomik olarak aktif yoksul kesim: Küçük Çiftçiler, Küçük Ölçekli Ürün İşleyen Kadın ve Erkekler, Çiftçi Grupları.

Üçüncül Hedef Grup: Kırsal kalkınma ve kümelenme yatırımlarına katkı sağlayıcılar.

 

Hibe Destek Konuları ve Destek Oranları

  • Kümelenme Yatırım Ortaklığı- Bireysel Hibeler %70
  • Genç Girişimci Desteklemeleri %70

    *Genç girişimcinin yapacağı ayni/nakdi katkı: %30
  • Özelde Paylaşılan Ekonomik Altyapı Yatırımları: Kooperatifler, Birlikler %75
  • Göçerlerin Yaşam Standartlarının İyileştirilmesi %80

    *Göçerlerin yapacağı ayni/nakdi katkı: %20
  • Çok Yoksul ve Yoksul Hanelerin Desteklenmesi %100
  • Kamu Ekonomik Altyapı Yatırımları %100

    Proje Bileşenleri

    Bileşen 1: Ekonomik Kalkınma Kümelerinin Gelişimi (Dirençli Kırsal Dönüşüm için Kümelenme)

               Alt Bileşen 1.1: Ekonomik Kalkınma Kümeleri için Çok Paydaşlı Platformların Kurulması

               Alt Bileşen 1.2: Kümelenmeyi Destekleyen Ekonomik Altyapı

               Alt Bileşen 1.3: Çiftçilerin Beceri ve Organizasyonu

               Alt Bileşen 1.4: Üretim Altyapısına Bireysel Yatırım

               Alt Bileşen 1.5: Bölgesel Markalaşma ve Coğrafi İşaret

              Alt Bileşen 1.6: Bilgi Yönetimi ve Güney – Güney İşbirliği

    Bileşen 2: Kapsayıcı Kırsal Finans

                      Alt Bileşen 2.1: Kırsal Kredi Garanti Mekanizması (KKGM)

                      Alt Bileşen 2.2: Kırsal Finans Destek Ağı

    Bileşen 3: Proje Yönetimi

                 3.1. Merkez Proje Yönetim Birimi (Ankara)

                 3.2. Bölge Proje Yönetim Birimleri (Adana, Kastamonu)

             3.2.1. İl Proje Yönetim Birimleri (Adana, Mersin, Osmaniye, Kahramanmaraş,    Kastamonu, Bartın, Sinop, Çankırı)

 

TÜRKİYE DAYANIKLI PEYZAJ ENTEGRASYONU PROJESİ

 

Türkiye Dayanıklı Peyzaj Entegrasyonu Projesi (TULIP), Dünya Bankası eş finansmanı ile uygulanmaktadır.

 

Uygulayıcı Kuruluşlar: Orman Genel Müdürlüğü (Proje Koordinatör Kuruluşu), Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü.

 

TULIP'in genel hedefi; entegre peyzaj yönetimini güçlendirmek ve hedeflenen bölgelerdeki kırsal topluluklar için iyileştirilmiş geçim fırsatlarına ve dayanıklı altyapıya erişimi artırmaktır.

 

Projenin Uygulama Süresi: 2021 – 2027

Proje Toplam Bütçesi: 111.800.000,00 Euro

TRGM, EPDB Tarafından Yürütülecek Proje Faaliyetlerinin Toplam Bütçesi: 19.039.000,00 €

Bolaman Çayı Havzası Rehabilitasyon Projesi Toplam Bütçesi: 7.824.000,00 €

Çekerek Nehri Havzası Rehabilitasyon Projesi Toplam Bütçesi: 11.215.000, 00 €

Projenin Uygulama Alanı: TULIP iki havzada uygulanmaktadır;

  • Bolaman Çayı Havzası Rehabilitasyon Projesi
  • Çekerek Nehri Havzası Rehabilitasyon Projesi

Bolaman Çayı Havzası Rehabilitasyon Projesi: Bolaman Çayı Havzasında 2 il ve 15 ilçede (Ordu İli Fatsa, Çatalpınar, Korgan, Kabataş, Aybastı, Gölköy, Gürgentepe, Çamaş, Perşembe, Mesudiye, Ulubey, Kumru ile Tokat İli Reşadiye, Niksar ve Başçiftlik İlçeleri) yürütülecektir. Havzanın alanı 158.886 ha olup, yaklaşık olarak 257.500 kişi yaşamaktadır.

 

Çekerek Nehri Havzası Rehabilitasyon Projesi: Proje 4 il ve 14 ilçede (Yozgat İli Akdağmadeni, Aydıncık, Çayıralan, Çekerek, Kadışehri, Saraykent, Sorgun ve Merkez, Sivas İli Yıldızeli, Çorum İli Alaca, Ortaköy, Tokat İli Artova, Sulusaray ve Yeşilyurt İlçeleri) yürütülecektir. Havzanın alanı 876.551 ha olup, yaklaşık olarak 226.000 kişi yaşamaktadır.

 

Projenin Hedef Kitlesi: Her iki havzada bulunan aile tipi işletmeler.

 

Projenin Bileşenleri:

Bileşen 1: Yeşil ve Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma

Alt Bileşen 1.1: Üst havza peyzajı ve kırsal geçim kaynakları (Orman Genel Müdürlüğü)

Alt Bileşen 1.2: İklim dostu tarım ve sürdürülebilir değer zincirleri (Tarım Reformu Genel Müdürlüğü)

1.2.1. Sürdürülebilir ve iklim dostu tarım uygulamaları

1.2.2. Kırsal kesim için gelir yaratma ve geçim kaynaklarının çeşitlendirilmesi

1.2.3. Mera rehabilitasyonu ve yönetimi

1.2.4. Sürdürülebilir tarımsal değer zincirleri

1.2.5. Sürdürülebilir tarımsal ürünlerin markalaşma ve pazarlanması

 

Bileşen 2: İklime Dayanıklı Gri Altyapı

Alt Bileşen 2.1: Afet riski ve su güvenliği için dayanıklı altyapı (Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü)

2.1.1. Çok amaçlı göletler

2.1.2. Sel ve sedimantasyon kontrol için dayanıklı altyapı

2.1.3. İçme suyu altyapı sistemleri

Alt Bileşen 2.2: İklime dayanıklı kırsal yol sistemi (Karayolları Genel Müdürlüğü)

2.2.1. Kırsalda iklime dayanıklı yol rehabilitasyonu

2.2.2. Kırsalda iklime dayanıklı yol yapımı

 

Bileşen 3: Kurumsal Koordinasyon, Proje Yönetimi ve Sürdürülebilirlik

Alt Bileşen 3.1: Entegre peyzaj yönetimi için teknik yardım ve kurumsal kapasite geliştirme

Alt Bileşen 3.2: Proje yönetimi, Çevresel ve sosyal yönetim, izleme ve değerlendirme

​

​.

  1. KIRSAL KALKINMA YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİ PROGRAMI:
  2. KIRSAL KALKINMADA UZMAN ELLER PROJESİ;
  3. GENÇ ÇİFTÇİ PROJELERİNİN DESTEKLENMESİ PROGRAMI  (Tamamlandı)


​.

ORGANİZE.png

​.

Üretici gelirinin dolayısıyla tarımsal üretimin teminat altına alınması amacı ile Eylül ayı 2021 yılında lansmanı yapılacak olan Gelir Koruma Sigortasına geçilmesi için çalışmalara başlanılmıştır.

Bu çalışmalar kapsamında; Tarım Sigortaları Havuzu, 5363 sayılı Tarım Sigortaları Kanunu'nun 12'nci maddesine istinaden, Cumhurbaşkanı kararı ile; Konya ilinin Cihanbeyli, Kadınhanı ve Karatay ilçelerinde pilot olarak uygulanmak üzere, ekimi yapılacak buğday ürününde verim değişimi ile birlikte, Ticaret Borsasında hasat sonrası oluşan ürün fiyatının öngörülen fiyattan farklı olmasına bağlı gelir kaybı riski teminat altına alınması hedeflenmektedir.

2022 yılında Konya İlinin tamamında buğday üreticilerine yönelik gelir koruma sigortası pilot olarak uygulanacaktır.

2023 yılından itibaren Pilot uygulamalardan alınacak olumlu sonuçlara göre tüm ülke genelinde buğday üreticilerine yönelik gelir koruma sigortası uygulanacaktır.


​

  • Erasmus+ Projesi: "Dijital Ve Sürdürülebilir Tarım İçin Araçlar- Akıllı Tarım Uzmanlığı" (SAGRE):
  • AB MADAD FONU - FAO Projesi: Sosyoekonomik Entegrasyonun Desteklenmesi ve Geçim Sağlama İmkânlarının Yaratılması aracılığıyla Türkiye'de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler ile Ev Sahibi Toplulukların Dayanıklılığının Geliştirilmesi Projesi:

Projenin amacı, Sosyo-ekonomik entegrasyonu destekleyerek ve geçim olanakları yaratarak Geçici Koruma Altındakilerin ve Türkiye'deki ev sahibi toplulukların dayanıklılığını artırmaktır. Proje bütçesi yaklaşık 1 milyon Avro olup, AB-MADAD fonundan karşılanmaktadır. Proje 10 ilde uygulanmaktadır.

  • Türkiye İklimle Uyumlu, Akıllı ve Rekabetçi Tarımsal Büyüme Projesi - Dijital İklim Akıllı Tarım Teknolojilerinin Yaygınlaştırılması Alt Bileşeni (Dünya Bankası Projesi):

    Proje hazırlıkları 2021 ve 2022 yıllarında yürütülmüştür. Hazırlıkları 2022 yılının ilk çeyreğinde tamamlanmış olup, 2022 yılının son çeyreğinde uygulamaya geçilmesi planlanmaktadır.


TAMAMLANAN PROJELER:

Anadolu Su Havzaları Rehabilitasyon Projesi

AB Nitrat Direktifinin (91/676/EC) Türkiye'de Uygulanması Projesi (IPA I)

Bozkır Ekosistemlerinde İklim Değişikliğine Ekosistem Tabanlı Uyum (EBA) için Tarım Uygulamaları Projesi

 

 

 

 

DEVAM EDEN PROJELER :

Sularda Tarımsal Faaliyetlerden Kaynaklanan Kirliliğin Kontrolü Projesi (2015-2023)

Projenin Amacı : Yüzey ve yeraltı sularında tarımsal faaliyetlerden kaynaklanan bitki besin maddesi kirliliğinin azaltılarak, çevrenin ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilir kullanımının sağlanmasıdır.

Tarımsal Kaynaklı Nitrat Kirliliğine Karşı Suların Korunması Yönetmeliği hükümlerinin karşılanabilmesi için 2004 yılından bu yana yapılan yatırım ve faaliyetlerin güçlendirilerek söz konusu hükümleri tam olarak karşılayacak kurumsal kapasitenin oluşturulması, Sularda tarımsal faaliyetlerden kaynaklanan nitrat kirliliğini önlemeye ve azaltmaya yönelik uygulamaları içeren İyi Tarım Uygulamaları Kodunun geliştirilmesi ve uygulanabilirliğinin sağlanması amaçlanmıştır.

 

Nitrata Hassas Bölgelerin Belirlenmesi ve Eylem Planlarının Hazırlanması Projesi

TÜBİTAK MAM ile yapılan sözleşme gereğince 3 yıllık süre içinde  (2019-2021) 25 nehir havzasında;

  • Nitrata Hassas Bölgelerin belirlenmesi,
  • Nitrata Hassas Bölgelerde uygulanacak Nitrat Eylem Planlarının hazırlanması
  • Eylem planlarının fayda/maliyet analizi birlikte hazırlanarak ilan edilecektir. Gediz pilot havzasında oluşturulan yöntem diğer havzalarda uygulanmaktadır.

    Proje kapsamında 25 nehir havzasında Nitrata Hassas Bölgelerin belirlenmesi ve Nitrata Hassas Bölgelerde uygulanacak Nitrat Eylem Planlarının hazırlanması çalışması devam etmektedir. Çalışmaların 2022 yılında tamamlanması hedeflenmiştir.

     

    Nitrat Eylem Planları İçin İzleme ve Raporlama Metodolojisi Kurulmasıyla Suların Tarımsal Kirlenmeye Karşı Korunması Projesi (2021-2023)

    Proje  Finans Kaynağı: Katılım Öncesi Mali Yardım  Aracı (IPA II) - Çevre ve İklim Sektörü /Su Eylemi Operasyon Programı

    Projenin Genel Amacı: Türkiye'de tarımsal kaynaklı kirliliğe karşı su kaynaklarının korunması için nitrat eylem planlarının uygulanması ile; su kalitesinin ve doğal kaynakların korunmasına, iklim değişikliğinin azaltılmasına ve iklim değişikliğinin etkilerine karşı daha fazla dayanıklılığa katkıda bulunmaktır.

    Projenin Operasyonel Amacı

    Nitrata Hassas Bölgelerde Nitrat Eylem Planlarının uygulanmasına yönelik izleme metodolojisinin AB Nitrat ve Su Çerçeve Direktiflerine uygun olarak oluşturulmasıdır.

    Projenin Beklenen Sonuçları

    1- Nitrat Eylem Planlarının İzleme Metodolojisinin Kurulması ve NİBİS'e Entegre Edilmesi

    2- Nitrata Hassas Bölgelerde Nitrat Kirliliğini azaltmak için Bakanlığın merkez ve il personelinin teknik kapasitesinin arttırılması

    3- Yerel toplulukların (çiftçi ve diğer paydaşları) farkındalığının arttırılması

    Proje İlerleme Durumu:

    Projenin ihale sürecinde kısa liste değerlendirme aşaması tamamlanmış olup, ihalenin ikinci aşamasının Mayıs ayında tamamlanması ve projenin Temmuz-Ağustos aylarında fiili olarak başlaması beklenmektedir.

    Arazi Kullanımı, Arazi Kullanım Değişiklikleri Ve Ormancılık (AKAKDO) Sektörü İçin Analitik Temel Geliştirme Projesi  (2017-2019)

    Avrupa Birliği tarafından finanse edilen iki yıl sureli (2017-2019) toplam bütçesi 2 milyon Euro olan, yürütücülüğünü Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın yaptığı,  Bakanlığımızın paydaşı olduğu "Arazi Kullanımı, Arazi Kullanım Değişikliği ve Ormancılık (AKAKDO) Sektörü İçin Analitik Temel Geliştirme Teknik Destek Projesi" 2017 yılında başlamıştır.

    Avrupa Birliği'nin düşük karbon gelişimine yönelik iklim politikası ve mevzuatı ile uyumlu olarak, kısa ve orta dönemli iklim faaliyetlerinin hazırlanması için ulusal ve bölgesel kapasitenin arttırılması projenin genel hedefidir. Bu bağlamda Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi ile AB'nin AKAKDO sektörü için aldığı kararlar ile uyumlu olarak, karbon stoklarının hesaplanması, AKAKDO sektöründen kaynaklanan salınımların ve Sera Gazı Emisyonlarının raporlanması için bilgi ve kapasitenin artmasına yönelik olarak Türkiye'ye teknik destek verilmesi amaçlanmıştır.

    Projenin Bakanlığımıza Sağladığı Faydalar
  • Bakanlığımız merkez ve taşrada görev yapan İlgili teknik personellere AKAKDO sektörü hakkında ve IPCC  rehberinin nasıl kullanılacağı hakkında birebir ve çalıştaylar ile teknik eğitim verilmiştir. Bu sayede AKAKDO sektöründe Uluslararası düzeyde uzmanlar yetiştirilmiştir.
  • AKAKDO sektöründen kaynaklı Sera Gazı emisyon ve salımları tahmini ve raporlanmasına ilişkin olarak Türkiye'nin kapasite artırımı sağlanmıştır.
  • AKAKDO Sektörü yıllık çalışma planı hazırlanmıştır. ( Bu plan ulusal envanter ekibine faaliyetler ve zamanlama için rehberlik eder ve BMİDÇS gerekliliklerine göre geliştirilmiş raporlama sağlar.)
  • En önemli çıktılardan bir tanesi 1990-2015 yıllarını kapsayan AKAKDO sektörüne ilişkin "TÜRKİYE ARAZİ KULLANIM MATRİSİ" hazırlanmıştır.
  •  Arazi kullanım, Arazi kullanım değişiminin izlenmesi ve raporlama için sistem kurulmuş, bu sistem sayesinde işlemlerin doğru, şeffaf, karşılaştırılabilir, bütün ve tutarlı bir şekilde yapılması sağlanmıştır.

Düşük Karbon Salımı İçin Çözümsel Tabanlı Strateji ve Eylem Geliştirilmesi Projesi (2017-2020)

Avrupa Birliği tarafından finanse edilen iki yıl sureli (2017-2020) toplam bütçesi 4.5 milyon Euro olan, yürütücülüğünü Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yaptığı,  Bakanlığımızın paydaşı olduğu proje, 2017 yılında başlamıştır.

Tarım, ulaştırma, inşaat, hizmetler ve şehirleşme gibi alanlarda düşük karbonlu büyüme fırsatlarının değerlendirilerek, çevreye duyarlı ekonomik büyümeyi sağlayan yeni iş alanları, Ar-Ge ve yenilikçi yaklaşımların ve kurumsal kapasitenin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Projede beklenen sonuçlar;

1-Paris İklim Anlaşması'nın ülkemiz için uygulanmaya başlanması,

2-Ülkemizdeki 2020 sonrasında tarım sektörü için iklim değişikliği politika çerçevesinin netleştirilmesi ve tarımsal sera gazı emisyonlarının gerçek tahmininin yapılması,

3-Sera gazı azaltımına ilişin ülkemize uygun bir model hazırlanmasıdır.

2019 yılı içerisinde Projenin bileşen 3 ve 4 altında yer alan faaliyetler yürütülmüştür. Projenin bileşen 3 kapsamında bina, ulaştırma, tarım ve atık sektörleri için belirlenen aşağıda tabloda verilen 16 adet sera gazı azaltım eyleminin sera gazı azaltım potansiyeli ve maliyeti belirlenmiştir.  Seragazı azaltım potansiyeli ve maliyetinin değerlendirilmesi çalışmasının baz yılı 2015 ve hedef yılı 2050 olarak belirlenmiştir. Proje kapsamında seragazı azaltım potansiyeli ve maliyetinin değerlendirilmesi amacıyla TIMES model çerçevesi kullanılmıştır. Oluşturulan sektörel TIMES model yapısı, temel senaryo projeksiyonu için kullanılan veri ve varsayımlar/kabuller ile ilgili paydaş istişare toplantıları düzenlenerek  ilgili paydaşların bilgilendirilmesi ve görüş alış verişinde bulunulması sağlanmıştır.

Seragazı sera gazı azaltım senaryo modellemesi amacıyla da  TIMES model çerçevesi kullanılmaktadır. Sektörel düşük, orta ve yüksek azimli seragazı azaltım senaryo tasarımları gerçekleştirilmiş ve TIMES modellemesinin ilk sonuçları paydaşların görüşüne sunulmuştur. Model çalışmasının sonuçları "Seragazı azaltım senaryoları" raporu ile Şubat/Mart 2020 döneminde paydaşların kullanımına sunulacaktır.

Sürdürülebilir Arazi Yönetimi ve İklim Dostu Tarım Uygulamaları (GEF) Projesi

Arazi bozulumu, iklim değişikliği, biyolojik çeşitliliğin korunması, tarım ve orman alanlarının verimli kullanımı çerçevesinde düşük karbon salımı teknolojilerinin adaptasyonu ve yaygınlaştırılması sureti ile tarım ve orman alanları arazi kullanımı yönetiminin sürdürülebilirliğinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Proje üç başlık altında faaliyet göstermektedir.

İklim Dostu Tarım Uygulamaları kapsamında özel çiftliklerde koruyucu tarım demonstrasyonları için modeller geliştirilmesi tarımsal atıklardan metan alınması ve elektrik üretimi için biyolojik çürütücülere pilot ölçekte yatırım yapılması, bu anlamda 2 adet Konya 2 adet Karaman da olmak üzere 4 adet hayvancılık işletmesi biyogaz tesisi kurulmuş olup, 2019 yıl sonu itibarı ile faaliyete geçirilmek üzere hazır hale getirilmiştir.

  • Bozulmuş Orman ve Meraların Rehabilitasyonu
  • İklim Dostu Tarım
  • Sürdürülebilir arazi yönetimi ve kolaylaştırıcı ortamın kolaylaştırılması

Bir İşletmede; Günlük 140 m3 biogaz üretimi, Yıllık:140 X 360 = 50.400 m3 biogaz üretimi yapılmaktadır. Günlük: 204 kw/saat elektrik üretimi, Yıllık: 204X360 = 73.400 kw/saat elektik üretilmektedir. Günlük: 702.800 k.cal'lik ısı enerjisi üretimi yapılmaktadır. 4 adet biogaz tesisinden taoplam; Günlük: 560 m3 biogaz üretimi Yıllık: 201.600 m3 biogaz üretimi Günlük: 816 kw/saat elektrik üretimi; Yıllık: 293.760 kw/saat elektik üretilmektedir.

Ayrıca yine aynı bileşen içerisinde koruyucu tarım uygulamalarına yönelik toprak altı damla sulama sitemleri kullanılarak proje sahası Konya ve Karaman illerinde elma bahçesi, şekerpancarı ve mısır için toplam 39 parsel (14 parsel Şekerpancarı, 14 Parsel Mısır ve 11 parsel Elma Bahçesi) 840 dekar alanda demonstrasyon uygulamaları yapılmıştır. Şekerpancarı ve Mısır için demonstrasyon uygulamaları tamamlanmış olup, elma bahçeleri ile ilgili uygulamalara 2020 yılında da devam edilecektir.

Sürdürülebilir arazi yönetimi için kolaylaştırıcı ortamın güçlendirilmesi bileşeni içerisinde üretimin geliştirilmesi, ekosistem bütünlüğünün sürdürülmesi risklerin azaltılması konularında çiftçi ve çiftlik sahiplerinin güçlendirilmesi maksadıyla oluşturulacak çiftçi tarla okulu modelinde kamu personeli ile çiftçiler arasında öğrenme hizmetinin devamı sağlamak amacıyla farkındalık eğitiminin verilmesi hedeflenmiştir.

Bu kapsamında 7 bölgede 3 pilot alanda 31 adet Çiftçi Tarla Okulu kurulması planlanmıştır. 2019 yılsonu itibariyle 24 adet Çiftçi Okulu kurulmuş olup, 7 adet Çiftçi Okulu ise 2020 yılsonuna kadar kurulacaktır.

Ayrıca Bozulmuş Orman ve Meraların rehabilitasyonu başlığı altında 40 hektar (400 Dekar) mera ve otlak alanını rehabilite edilmesi planlanmıştır. Bu kapsamda lokasyon olarak İl Mera Komisyon Karar'ı ile Konya İli Cihanbeyli ilçesi Böğrüdelik köyü mera alanı belirlenmiştir. Bu alandaki ıslah çalışmalarına 2019 yılı itibariyle başlanmış olup, 2020 yılı içerisinde devam edilecektir.

"TRC1 (Gaziantep, Adıyaman, Kilis) Bölgesi'nde Tarımın İklim Değişikliğine Uyum Kapasitesinin Artırılması Projesi (2019-2021)"

İpekyolu Kalkınma Ajansı 2019 yılı Çalışma Programında yer alan, Doğa Koruma Merkezi (DKM) ve Başkanlığımız işbirliğindeki proje 2019 yılında başlamıştır.

Projenin amacı, yapısı gereği iklim değişikliğinden en çok etkilenecek sektör olan tarımsal üretimde sosyo-ekonomik ve ekolojik sistemlerin iklim değişikliğine uyum kapasitesinin artırılmasıdır.

Bu amaçla, yarı kurak bir iklime sahip TRC1 Bölgesi'nde, iklimsel veri setlerinin yanı sıra alana dair tarım ile alakalı coğrafi bilgiler de kullanılarak bölgenin zamansal tarımsal iklim değişikliği kırılganlık haritaları oluşturulmuştur.

Adıyaman, Gaziantep ve Kilis'te gerçekleştirilen toplantılarda, katılımcılar ile tarımsal iklim kırılganlığı fazla olan alanlar değerlendirilmiş ve öncelikli olarak uyum çalışması yapılacak alanlar belirlenmiştir. Daha sonra yapılan saha çalışmaları ve çiftçi görüşmeleri sonucunda hassas bölgeler için sosyolojik, ekonomik ve ekolojik olarak en uygun iklim ve doğa dostu tarım uygulamaları tespit edilmiştir.

İklim ve doğa dostu tarım uygulamaları, iklim değişikliğine uyum kapasitesini güçlendirirken, çiftçinin gelirini artırıcı, tarımın faydalandığı doğal kaynakları koruyucu ve tarımdan kaynaklı sera gazı emisyonlarını azaltıcı uygulamalardır.

2020 yılı için TRC1 Bölgesi tarımsal üretiminin iklim değişikliğine karşı hassasiyetinin analiz edilmesi ve bu konuda sosyo-ekonomik değerlendirmelerin yapılması, bölgede iklim dostu tarım konusunda farkındalık oluşturulması ve kapasitenin artırılması, iklim değişikliğine karşı hassas alanların ve müdahale adımlarının belirlenmesi ve görünürlük çalışmalarının yapılması planlanmaktadır.

Türkiye ile ASEAN Ülkeleri Arasında, Tarım Sektöründe İklim Değişikliğine Uyum Çalışmaları Tecrübe Paylaşımı İşbirliği için Fırsatları Tanıtım Projesi.

Ekonomik, sosyal, kültürel, teknik, eğitim ve diğer alanlarda işbirliği amacıyla 10 Ülkeden oluşan Güney Asya ülkeleri Birliği (ASEAN) kurulmuştur.

Dışişleri Bakanlığımızın da İfadelerinde de belirtikleri üzere hazırladığımız Projemiz Tarım Sektöründe ASEAN Ülkeleri arasında bir Prestij Projesidir.

Ülkemiz ile ASEAN Ülkeleri arasındaki Sektörel Diyalog Ortaklığı çerçevesinde mutabakata varılan "Pratik İşbirliği Alanları" belgesi kapsamında

Bakanlığımızca "İklim Dostu Tarım Uygulamaları Projesi" dahilinde yapılan çalışmaların ve tecrübelerin ASEAN arasında paylaşılması üzerine proje hazırlanarak ASEAN Sekretaryasına sunulmuştur.

29.01.2021 tarihinde Dışişleri Bakanlığımızca Tarım Sektöründe Tek Proje olarak Projemiz kabul edilmiştir.

Yukarı Sakarya Havzasında Arazi Tahribatının Dengelenmesi (ATD) Projesi

En iyi Surdurulebilir Arazi Yönetimi uygulamaları  (kontur tarim, teraslama,  ürün rotasyonu, organik tarım vb 5.000 ha)

Sürdürülebilir mera yönetimi uygulamaları  (otlatma yönetimi, yabancı ot kontrolü, açık -kapalı kafesler, gölgelikler, tuzluk-yemlikler, koyun banyoları, kaşınma kazıkları vb. ….) (4.000 ha)

 iklim değişkenliğinin etkilerini azaltmak için SAY ve SOY uygulamalar

Tarım ve mera yönetimi uygulamalarının tanıtılması (meyve bahçeleri, sebze üretimi, yem bitkileri ve yem bitkileri üretimi, sığır ve küçük hayvan desteği….)

Tüm Bu uygulamaları Pilot Alanda Uygulamalı Çiftçi Okluları (UÇO)'ları ile çiftçimize ulaştıracağız.


Işıl EKER

​.

  1. 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu 10,  13 ve 14'ncü maddeleri, On Birinci Kalkınma Planı, TOB 2019-2023  Stratejik Planı ve 3. Tarım Şurası Eylem Planı gereği 81 il ve 922 ilçe sınırları esas alınarak Bakanlık tarafından oluşturulan metoda uygun olarak Ülke bütününde 1/25.000 Ölçekli Arazi Kullanım Planı (AKUP) ve Plan Notları hazırlanmaya başlanılmıştır. Bakanlık Makam Olur'u ile başlayan projenin 2021 yılında tamamlanması planlanmaktadır. Proje ile tarım arazilerinin tarım dışı kullanımlara karşı daha etkin korunarak, tarım dışı talepler için alternatif alanlar tespit edilecektir.
  2. 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 7. Maddesi ve 3. Tarım Şurası Eylem Planının 44 nolu projesi kapsamında 2021 yılında başlayıp 2024 yılında tamamlanması planlanan Detaylı Toprak Etüt ve Haritalama çalışmalarına Edirne, Kırklareli, Tekirdağ, Çanakkale, Balıkesir, Bursa, Yalova, İzmir, Aydın ve Manisa ileri olmak üzere 10 İl genelinde başlanılmıştır. Bu proje ile ülke genelinde tarım arazilerinin detaylı etütleri yapılarak toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliği tespit edilerek toprak haritası hazırlanacaktır.
  3. Tarım Reformu Genel Müdürlüğü ve FAO işbirliğinde yürütülen "İklim Esnekliği ile Ekosistem Yönetimini Geliştirerek Gıda Güvenliğine Yönelik Entegre Arazi Kullanım Planlaması Projesi (ILUP)" kapsamında, Ankara İli Ayaş İlçesindeki Toprak Etüt ve Haritalama çalışması tamamlanmış, bu çalışma ile toplam 113.955 ha, (53.789 ha tarım alanı) alanda 43 Profilden 149 adet örnek , 993 sondadan ise 2046 adet örnek alınarak  analizleri yapılmış ve toprak haritasına işlenmiştir. Yine aynı projede 33 mahallede sosyo-ekonomik analizlerin çalışmaları da tamamlanmıştır.


İLETİŞİM

    Tarım Reformu Genel Müdürlüğü
  • Adres : Üniversiteler Mah. Dumlupınar Bulvarı, No: 161, 06800, Çankaya/ANKARA

  • Telefon : 0312 287 33 60 (10 hat)

  • Faks : 0312 258 80 60

satis@tarimorman.gov.tr

sales@tarimorman.gov.tr

abuse@tarimorman.gov.tr

webmaster@tarim.gov.tr

abuse@tarim.gov.tr

hr@tarim.gov.tr

info@tarim.gov.tr

ik@tarim.gov.tr

contact@tarim.gov.tr

HIZLI MENÜ

  • Kullanıcı Girişi
  • Intranet
  • Bakanlık e-Posta
  • KVKK
  • Bilgi Güvenliği İhlal Bildirimi

ACİL NUMARALAR

  • 180 / Tarım İletişim Merkezi
  • 174 / Gıda Hattı
  • 112 / Orman Yangın

MOBİL UYGULAMALAR

©2025 Tüm hakları saklıdır. TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
N