Daha yüksek erişilebilirlik modunu aç
Daha yüksek erişilebilirlik modunu kapat
Görme Engelli
×
  • ANA SAYFA
  • BAKAN
    BAKANIMIZ
    FOTOĞRAF GALERİSİ
  • BAKANLIK
    BAKAN YARDIMCILARI
    • ​Ebubekir Gizligider

      EBUBEKİR GİZLİGİDER
    • ​Ahmet Gümen

      PROF. DR. AHMET GÜMEN

    • DR. AHMET BAĞCI
    • ​​ Abdulkadir Polat

      ABDULKADİR POLAT
    POLİTİKALARIMIZ
    • STRATEJİK PLAN
    • ETİK KOMİSYON
    MEVZUAT
    KURUMSAL KİMLİK
    ORGANİZASYON ŞEMASI
    BAKANLARIMIZ LİSTESİ
  • BİRİMLER
    MERKEZ BİRİMLER
    BAĞLI VE İLGİLİ KURULUŞLAR
    TAŞRA BİRİMLERİ
  • HİZMETLER
    MİRASIMIZ YEREL TOHUM
    KAMU HİZMET ENVANTERİ
    E-HİZMETLER
  • FAALİYETLER
    FAALİYETLER
    • VETERİNER HİZMETLERİ
    • TARIMSAL DESTEKLER
    • TARIM SİGORTALARI VE DOĞAL AFETLER
    • TARIM HAVZALARI
    • TOPRAK KORUMA VE ARAZİ DEGERLENDİRME
    • SU ÜRÜNLERİ
    • RİSK DEĞERLENDİRME HİZMETLERİ
    • PROJELER VE KREDİLENDİRME
    • FAALİYET RAPORLARI
    • MAKRO EKONOMİK GÖSTERGELER
    • KIRSAL KALKINMA
    • HAYVANCILIK
    • GIDA VE YEM HİZMETLERİ
    • EĞİTİM VE YAYIM
    • COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ
    • BİTKİSEL ÜRETİM
    • BİTKİ SAĞLIĞI HİZMETLERİ
    • AVRUPA BİRLİĞİ VE DIŞ İLİŞKİLER
    • ARAZİ TOPLULAŞTIRMA
    • TARIM TEKNOLOJİLERİ VE MEKANİZASYON
    • KORUNAN ALANLAR ÜCRET TARİFESİ
  • İSTATİSTİK
    İSTATİSTİK BÜLTENLERİ TAKVİMİ - 2025
    İSTATİSTİK BÜLTENLERİ - 2025
    • GIDA İŞLETMELERİ YURTİÇİ DENETİMLERİ, ARALIK VE YILLIK 2024
    • ORGANİZE TARIM BÖLGELERİ, 2024
    • HAYVAN VARLIĞI İSTATİSTİKLERİ, 2024
    • TARIMSAL ALET VE MAKİNE İSTATİSTİKLERİ, 2024
    • İKLİM FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, OCAK,2025
    • GIDA İŞLETMELERİ YURTİÇİ DENETİMLERİ, OCAK, 2025
    • KIRSAL KALKINMA YATIRIMLARI, 2024
    • GIDA İŞLETMELERİ YURTİÇİ DENETİMLERİ, ŞUBAT, 2025
    • İKLİM, FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, ŞUBAT 2025
    • DEVLET DESTEKLİ TARIM SİGORTASI UYGULAMALARI, II. DÖNEM VE YILLIK: TEMMUZ-ARALIK 2024
    • GIDA İŞLETMELERİ YURT İÇİ DENETİMLERİ, MART 2025
    • İKLİM, FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, MART 2025
    • TARIMSAL DESTEK ÖDEMESİ, I. ÇEYREK: OCAK-MART, 2025
    • İKLİM, FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, NİSAN, 2025
    • BİTKİSEL ÜRETİM I. TAHMİNİ, 2025
    • GIDA İŞLETMELERİ YURT İÇİ DENETİMLERİ, NİSAN 2025
    • SU ÜRÜNLERİ İSTATİSTİKLERİ, 2024
    • GIDA İŞLETMELERİ YURT İÇİ DENETİMLERİ, MAYIS 2025
    • İKLİM, FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, MAYIS, 2025
    • ORMANCILIK İSTATİSTİKLERİ, 2024
    • GIDA İŞLETMELERİ YURT İÇİ DENETİMLERİ, HAZİRAN 2025
    • TARIMSAL DESTEK ÖDEMESİ, II. ÇEYREK: NİSAN-HAZİRAN, 2025
    • İKLİM, FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, HAZİRAN 2025
    • GIDA İŞLETMELERİ YURT İÇİ DENETİMLERİ, TEMMUZ 2025
    • İKLİM, FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, TEMMUZ 2025
    • GIDA İŞLETMELERİ YURT İÇİ DENETİMLERİ, AĞUSTOS 2025
    • HAYVAN VARLIĞI İSTATİSTİKLERİ, HAZİRAN 2025
    • İKLİM, FENOLOJİK DURUM VE SULAMA İZLEME İSTATİSTİKLERİ, AĞUSTOS 2025
    • DEVLET DESTEKLİ TARIM SİGORTASI UYGULAMALARI, I. DÖNEM: OCAK-HAZİRAN 2025
    • TARIMSAL AMAÇLI ÖRGÜTLER, 2024
    İSTATİSTİK BÜLTENLERİ - 2024
    • TARIMSAL DESTEK ÖDEMESİ II. ÇEYREK: NİSAN-HAZİRAN, 2024
    • DEVLET DESTEKLİ TARIM SİGORTASI UYGULAMALARI I. DÖNEM: OCAK-HAZİRAN 2024
    • TARIMSAL DESTEK ÖDEMESİ III. ÇEYREK: TEMMUZ-EYLÜL, 2024
  • BASIN
    HABERLER
    BASIN İLETİŞİM
    İDDİALAR VE GERÇEKLER
    SORULARLA TARIMSAL ÜRETİM PLANLAMASI VE YENİ DESTEKLEME MODELİ
    TARIMSAL ÜRETİM PLANLAMASI
    ORMAN YANGINLARI İLE İLGİLİ İDDİALAR VE GERÇEKLER
  • İLETİŞİM
    BAKANLIK MERKEZ
    BİLGİ EDİNME
Skip Navigation LinksT.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI > Konu
Skip Navigation Links.
Risk Değerlendirme Hizmetleri

Risk İletişimi

Risk iletişimi kavramı, 5996 sayılı “Veteriner  Hizmetleri,  Bitki  Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu”  ve  24  Aralık 2011 tarih ve 28152 sayılı Resmi  Gazete’de  yayımlanmış olan  “Risk Değerlendirme Komite ve Komisyonlarının Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik”te; 

Risk İletişimi: Risk analizi sürecinde risk değerlendiricileri, risk yöneticileri ve diğer ilgili tarafların, tehlike, risk, riskle ilgili faktörler ve riskin algılanmasına ilişkin bilgi ve görüşler ile risk değerlendirmesi bulguları ve risk yönetimi kararlarının açıklamalarını da kapsayan bilgi ve düşüncelerin paylaşımı olarak tanımlanmaktadır. 

Risk iletişiminin nihai hedefi, paydaşların, tüketicilerin ve halkın riske dayalı bir kararın ardındaki mantığı anlamalarına yardımcı olmak ve böylece kendi çıkarları ve değerlerine uygun gıda güvenilirliği sorununa ilişkin gerçeklere dayalı bulguları yansıtan bir hükme varabilmelerini sağlamaktır. Risk iletişimi, insanların daha çok bilgiye dayanarak yargıda bulunmalarına yardımcı olma ve kendi yaşamlarında karşılaştıkları risklerle ilgili karar vermelerini sağlama aracıdır. 

Etkili risk iletişimi, kapsamlı ve güvenilir bir risk yönetimi programının başarısına önemli derecede katkıda bulunabilir. Etkili risk iletişimi sayesinde şunlar başarılabilir: 

  1. Tüketicilerin  bir  ürün  ve  onun  güvenilir  şekilde kullanımı ya  da  tüketimi  ile  ilgili risklerden haberdar olmasını sağlamak; 
  2. Uygun risk değerlendirmesi,  yönetimsel kararlar ve ilgili risk/fayda değerlendirmeleri için halkın güvenini kazanmak; 
  3. Halkın gıdalardaki doğal riskleri ve gıda  güvenliğine  yönelik  standartları anlamasına katkıda bulunmak; 
  4. Adil, doğru ve uygun bilgi sağlayarak  tüketicilerin  kendi  “risk  kabulü"  kriterlerini karşılayan çeşitli seçenekler arasından tercih yapabilmelerini sağlamak. 

Risk iletişiminde aşağıdaki konularda nasıl yol alınacağının belirlenmesi gerekmektedir: 

  • Tehlikeler ve riskler hakkında halkın bilgilendirilmesi (tehlikeler ve riskler arasındaki ayrımın vurgulanması), 
  • Her iki görev içindeki çeşitli aktörlerin ve prosedürlerin tanımlanması dâhil olmak üzere, risk değerlendirmeleri  ve  risk  yönetimi  kararları süreçleri  hakkında, halkın bilgilendirilmesi, 
  • Çift yönlü etkili bir iletişimin organize edilmesi, 
  • Risk değerlendirmesi ve yönetimi sürecine dâhil olan tüm aktörlerin güvenilirliğinin ve kredibilitesinin artırılması, 
  • Paydaşların sürece dahil edilmesi ve çatışmaların çözülmesi. 

İyi risk iletişimine yol gösteren ilkeler 

Açıklık 

Paydaşlarla  ve  ilgili  taraflarla  açık diyaloğa girilmesi, risk değerlendirme  sürecinde  güven  inşa edilmesinde de büyük önem taşımaktadır. 

Şeffaflık 

Şeffaflık,  açıklıkla yakından  ilgilidir  ve  güven  ve  güvenilirlik inşa edilmesinde eşit derecede önemlidir. İletişim, risk değerlendirmesindeki belirsiz alanların tümünü, bunların risk yöneticisi tarafından nasıl ele alınabileceğini ve bu belirsizliklerin halk sağlığına yansımalarını her zaman net olarak iletmelidir.

Bağımsızlık 

Risk iletişiminin  politik  karar  mercilerinden,  sanayiden,  sivil  toplum  örgütlerinden  ya  da  diğer çıkar gruplarından bağımsız olduğu  gösterilebildiğinde, risk iletişimi  her  zaman  daha  güvenilir olarak algılanacaktır. 

Yanıt verme kabiliyeti / zamanında iletişim 

Vaktinde ve doğru şekilde iletişimde  bulunmak,  tüm  olgular  bilinmese  bile,  uzun  vadede  bilgi kaynağının inandırıcı ve  güvenilir  görülmesini  sağlamaya katkıda bulunacaktır. İlk iletişimler çoğu kez oldukça önemlidir. 

Uygulama ilkeleri 

Sadece ilkelerin uygulanması iyi bir risk iletişimini garanti etmez. Risk iletişimi faaliyetlerinin temelini oluşturduğundan, orijinal bilimsel materyallerin niteliği  büyük  öneme  sahiptir.  Teknik bilgileri hedef kitlesinin anlamakta zorlanacağı ya da ilgili kitleleri ayrıntılı olarak bilgilendirmeyen şekilde bir web sitesinde yayınlamak, sağlam risk iletişimi ilkelerine uygun değildir.  Kötü  şekilde yazılmış basın  bültenleri  de  aynı şekildedir. Nihai iletişimin niteliği ve uygunluğu da onun altında yatan ilkeler kadar kritiktir. 

Aşağıdaki  ilkeleri  ve  çalışma şekillerini  günlük  uygulamalarına aktaran kuruluşlar  güven kazanmada iyi bir konumdadır: 

  1. Tüm ana belgelerin yayınlanması 
  2. Anlaşılır ve kullanılabilir iletişimler 
  3. Vaktinde yapılan iletişimler 
  4. Paydaşlar ile diyalog, kitleleri anlamak 
  5. Belirsizliğin kabul edilmesi ve iletişimi 

Risk değerlendirmesinin kullanılabilir ve anlaşılır olması için  bilimsel  bilgileri  çeşitli kitleler için anlaşılır hale getirebilen iyi iletişimciler (bilim insanları ve profesyonel iletişimciler) etkili risk iletişimi  için  gereklidir.  Risk değerlendirilmelerinde kullanılan terminoloji geniş bir yelpazededir  ve  uzman  olmayanlar  için  bunların  çoğunu ayırt etmek zordur. Bu da iletişimin zorluğunu artırır. 

Çok  çeşitli  medya  türleri  vardır ve risk iletişimcilerinin  ilgiyi  ölçmesi  ve  sadece  söz konusu alanla ilgili olanlara basın bültenleri göndermesi gereklidir. Kullanılabilecek medya türleri şunlardır:  

  • Web siteleri 
  • Basılı yayınlar 
  • Dijital yayınlar 
  • Toplantılar ve çalıştaylar 
  • Halk istişareleri 
  • Ortak/paydaş ağları 
  • Sosyal ağlar (Facebook, MySpace, vb.)  Blog yazarlığı 
  • Mikrobloglar (Twitter)

İLETİŞİM

    T.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
  • Adres : Üniversiteler Mah. Dumlupınar Bulvarı, No: 161, 06800, Çankaya/ANKARA

  • Telefon : 0312 287 33 60 (PBX)

  • KEP : tarimveormanbakanligi@hs01.kep.tr

satis@tarimorman.gov.tr

sales@tarimorman.gov.tr

abuse@tarimorman.gov.tr

webmaster@tarim.gov.tr

abuse@tarim.gov.tr

hr@tarim.gov.tr

info@tarim.gov.tr

ik@tarim.gov.tr

contact@tarim.gov.tr

HIZLI MENÜ

  • Kullanıcı Girişi
  • Intranet
  • Bakanlık e-Posta
  • KVKK
  • Bilgi Güvenliği İhlal Bildirimi

ACİL NUMARALAR

  • 180 / Tarım İletişim Merkezi
  • 174 / Gıda Hattı
  • 112 / Orman Yangın

MOBİL UYGULAMALAR

©2025 Tüm hakları saklıdır. TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
N