1 | Kurum
görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde; sürekli gelişimi,
katılımcılığı, saydamlığı, tarafsızlığı, dürüstlüğü, kamu yararını gözetmeyi,
hesap verebilirliği, öngörülebilirliği, hizmette yerindeliği ve beyana güveni
esas alırlar. |
2 | Kurum
görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde; halkın günlük yaşamını
kolaylaştırmayı, ihtiyaçlarını en etkin, hızlı ve verimli biçimde
karşılamayı, hizmet kalitesini yükseltmeyi, halkın memnuniyetini artırmayı,
hizmetten yararlananların ihtiyacına ve hizmetlerin sonucuna odaklı olmayı
hedeflerler. |
3 | Kurum
yöneticileri ve diğer personeli, kamu hizmetlerini belirlenen standartlara ve
süreçlere uygun şekilde yürütürler, hizmetten yararlananlara iş ve işlemlerle
ilgili gerekli açıklayıcı bilgileri vererek onları hizmet süreci boyunca
aydınlatırlar. |
4 | Çalışanlar;
çalıştıkları kurum veya kuruluşun amaçlarına ve misyonuna uygun davranırlar.
Ülkenin çıkarları, toplumun refahı ve kurumlarının hizmet idealleri
doğrultusunda hareket ederler. |
5 | Kurumda
yer alan herkes; tüm eylem ve işlemlerinde yasallık, adalet, eşitlik ve
dürüstlük ilkeleri doğrultusunda hareket ederler, görevlerini yerine
getirirken ve hizmetlerden yararlandırmada dil, din, felsefi inanç,
siyasi düşünce, ırk, cinsiyet ve benzeri sebeplerle ayrım yapamazlar, insan
hak ve özgürlüklerine aykırı veya kısıtlayıcı muamelede ve fırsat eşitliğini
engelleyici davranış ve uygulamalarda bulunamazlar. |
6 | Kurum
çalışanları, takdir yetkilerini, kamu yararı ve hizmet gerekleri
doğrultusunda, her türlü keyfilikten uzak, tarafsızlık ve eşitlik ilkelerine
uygun olarak kullanırlar. |
7 | Kurum
personeli, gerçek veya tüzel kişilere öncelikli, ayrıcalıklı, taraflı ve
eşitlik ilkesine aykırı muamele ve uygulama yapamazlar, herhangi bir siyasi
parti, kişi veya zümrenin yararını veya zararını hedef alan bir davranışta
bulunamazlar, kamu makamlarının mevzuata uygun politikalarını, kararlarını ve
eylemlerini engelleyemezler.
|
8 | Kurum
çalışanları, kamu yönetimine güveni sağlayacak şekilde davranırlar ve görevin
gerektirdiği itibar ve güvene layık olduklarını davranışlarıyla gösterirler.
Halkın kamu hizmetine güven duygusunu zedeleyen, şüphe yaratan ve adalet
ilkesine zarar veren davranışlarda bulunmaktan kaçınırlar. |
9 | Kurum
çalışanları, halka hizmetin kişisel veya özel her türlü menfaatin üzerinde
bir görev olduğu bilinciyle hizmet gereklerine uygun hareket eder, hizmetten
yararlananlara kötü davranamaz, işi savsaklayamaz, çifte standart uygulayamaz
ve taraf tutamazlar. |
10 | Yönetici
veya denetleyici konumunda bulunan kişiler, keyfi davranışlarda, baskı,
hakaret ve tehdit edici uygulamalarda bulunamaz, açık ve kesin kanıtlara
dayanmayan rapor düzenleyemez, mevzuata aykırı olarak kendileri için hizmet,
imkân veya benzeri çıkarlar talep edemez ve talep olmasa dahi sunulanı kabul
edemezler. |
11 | Kurum
çatısında yer alan herkes, üstleri, meslektaşları, astları, diğer personel
ile hizmetten yararlananlara karşı nazik ve saygılı davranırlar ve gerekli
ilgiyi gösterirler, konu yetkilerinin dışındaysa ilgili birime veya yetkiliye
yönlendirirler. |
12 | Kurum
çalışanları, çıkar çatışmasında şahsi sorumluluğa sahiptir ve çıkar
çatışmasının doğabileceği durumu genellikle şahsen bilen kişiler oldukları
için, herhangi bir potansiyel ya da gerçek çıkar çatışması konusunda dikkatli
davranır, çıkar çatışmasından kaçınmak için gerekli adımları atar, çıkar
çatışmasının farkına varır varmaz durumu üstlerine bildirir ve çıkar
çatışması kapsamına giren menfaatlerden kendilerini uzak tutarlar. |
13 | Kurum
görevlileri; görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendileri, yakınları veya
üçüncü kişiler lehine menfaat sağlayamaz ve aracılıkta bulunamazlar, akraba,
eş, dost ve hemşeri kayırmacılığı, siyasal kayırmacılık veya herhangi bir
nedenle ayrımcılık veya kayırmacılık yapamazlar. |
14 | Kurum
görevlileri, görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendilerinin veya
başkalarının kitap, dergi, kaset, cd ve benzeri ürünlerinin satışını ve
dağıtımını yaptıramaz; herhangi bir kurum, vakıf, dernek veya spor kulübüne
yardım, bağış ve benzeri nitelikte menfaat sağlayamazlar. |
15 | Kurum
personeli, görevlerinin ifası sırasında ya da bu görevlerin sonucu olarak
elde ettikleri resmi veya gizli nitelikteki bilgileri, kendilerine,
yakınlarına veya üçüncü kişilere doğrudan veya dolaylı olarak ekonomik,
siyasal veya sosyal nitelikte bir menfaat elde etmek için kullanamazlar,
görevdeyken ve görevden ayrıldıktan sonra yetkili makamlar dışında hiçbir
kurum, kuruluş veya kişiye açıklayamazlar. |
16 | Çalışanlar,
seçim kampanyalarında görev yaptığı kurumun kaynaklarını doğrudan veya
dolaylı olarak kullanamaz ve kullandıramazlar. |
17 | Çalışanlar
, yürüttükleri görevle ilgili bir iş, hizmet veya menfaat ilişkisi olan
gerçek veya tüzel kişilerden kendileri, yakınları veya üçüncü kişi veya
kuruluşlar için doğrudan doğruya veya aracı eliyle herhangi bir hediye
alamazlar ve menfaat sağlayamazlar. |
18 | Kurum
çalışanları, kamu kaynaklarını kullanarak hediye veremez, resmi gün, tören ve
bayramlar dışında, hiçbir gerçek veya tüzel kişiye çelenk veya çiçek
gönderemezler; görev ve hizmetle ilgisi olmayan kutlama, duyuru ve anma
ilanları veremezler. |
19 | Kamu
bina ve taşıtları ile diğer kamu malları ve kaynaklarını kamusal amaçlar ve
hizmet gerekleri dışında kullanamaz ve kullandıramazlar, idare bunları korur
ve her an hizmete hazır halde bulundurmak için gerekli tedbirleri alırlar. |
20 | Kurum
personeli , kamu bina ve taşıtları ile diğer kamu malları ve kaynaklarının
kullanımında israf ve savurganlıktan kaçınır; mesai süresini, kamu mallarını,
kaynaklarını, işgücünü ve imkânlarını kullanırken etkin, verimli ve tutumlu
davranırlar. |
21 | Kurum
görevlileri, görevlerini yerine getirirken yetkilerini aşarak çalıştıkları
kurumlarını bağlayıcı açıklama, taahhüt, vaat veya girişimlerde bulunamazlar,
aldatıcı ve gerçek dışı beyanat veremezler.- |
22 | Halkın
bilgi edinme hakkını kullanmasına yardımcı olunulur. Gerçek ve tüzel
kişilerin talep etmesi halinde istenen bilgi veya belgeleri, 4982 sayılı
Bilgi Edinme Hakkı Kanununda belirlenen istisnalar dışında, usulüne uygun
olarak verirler. |
23 | Üst
yöneticiler, ilgili kanunların izin verdiği çerçevede, kurumlarının ihale
süreçlerini, faaliyet ve denetim raporlarını uygun araçlarla kamuoyunun
bilgisine sunarlar. |
24 | Kurum
çalışanları, kamu hizmetleri ile ilgili temel kararların hazırlanması,
olgunlaştırılması, alınması ve bu kararların uygulanması aşamalarından
birine, bir kaçına veya tamamına, aksine yasal bir hüküm olmadıkça, o
karardan doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenecek olanların katkıda
bulunmasını sağlamaya dikkat ederler. |
25 | Kurum
çalışanları, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesi sırasında sorumlulukları
ve yükümlülükleri konusunda hesap verebilir ve kamusal değerlendirme ve
denetime her zaman açık ve hazır olurlar. |
26 | Yöneticiler,
kurumlarının amaç ve politikalarına uygun olmayan işlem veya eylemleri
engellemek için görev ve yetkilerinin gerektirdiği önlemleri zamanında
alırlar. |
27 | Yöneticiler,
yetkisi içindeki personelin yolsuzluk yapmasını önlemek için gerekli
tedbirleri alırlar. Bu tedbirler; yasal ve idari düzenlemeleri uygulamayı,
eğitim ve bilgilendirme konusunda uygun çalışmalar yapmayı, personelinin
karşı karşıya kaldığı mali ve diğer zorluklar konusunda dikkatli davranmayı
ve kişisel davranışlarıyla personeline örnek olmayı kapsar. |
28 | Yöneticiler
, personeline etik davranış ilkeleri konusunda uygun eğitimi sağlamak, bu
ilkelere uyulup uyulmadığını gözetlemek, geliriyle bağdaşmayan yaşantısını
izlemek ve etik davranış konusunda rehberlik etmekle yükümlüdür. |
29 | Eski
kamu görevlileri kamu hizmetlerinden ayrıcalıklı bir şekilde faydalandıramaz,
onlara imtiyazlı muamelede bulunamaz. |
30 | Kamu
görevlerinden ayrılan kişilere, ilgili kanunlardaki hükümler ve süreler saklı
kalmak kaydıyla, daha önce görev yaptıkları kurum veya kuruluştan, doğrudan
veya dolaylı olarak herhangi bir yüklenicilik, komisyonculuk, temsilcilik,
bilirkişilik, aracılık veya benzeri görev ve iş verilemez. |
31 | Kurum
çalışanları, kendileriyle eşlerine ve velayeti altındaki çocuklarına ait
taşınır ve taşınmazları, alacak ve borçları hakkında, 3628 sayılı Mal
Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu hükümleri
uyarınca, yetkili makama mal bildiriminde bulunurlar. |